[NUUG kart] Hva du ser er ikke hva du har

Helge Hafting helge.hafting at ntnu.no
Tue Jan 17 10:52:18 CET 2017



Den 13. jan. 2017 16:35, skrev Sandor Seres:
>
> Vi har snakket tidligere om store forskjeller mellom areal objekter i 
> OSM kildedata og hvordan disse er gjengitt/rendret i forkjellige OSM 
> baserte kartsystemer. Selvsagt, situasjonen er ikke serlig bedre med 
> linje objekttyper heller. La oss se på de sju OSM veiklassene med 
> serlig fokus på rundkjøringer. Det finnes godt over 100K rundkjørings 
> relaterte feil i kildedata. Mange av disse ser ganske greit ut i kart 
> og kan være av mindre viktighet men deres rolle i GIS og spesielt i 
> navigasjons systemer er grunnleggende.
>
Feil bør rettes. Ikke alt du nevner er like alvorlig:
>
> La oss nevne noen av de typiske rundkjørings feilene:
>
> - Ordinære vei seksjoner er tagget som rundkjøringer. For eksempel 
> Gardemovegen her http://osm.org/go/0TvqQzyyO--og Preståsvegen her 
> http://osm.org/go/0TvmM8zkq
>
> Tilsvarende kildedata vises i bilder i tilleget med samme navner og 
> med rød farge.
>
> - Rundkjøringer er tagget som ordinære veier (med andre ord, ikke 
> tagget som runkjøringer). For eksempel Slettheiveien/Vågbygd her 
> http://osm.org/go/0SbM0jfON- eller Vågdsbygdveiev her 
> http://osm.org/go/0SbMwaPGO
>
Bør rettes, men rundkjøring som ordinær vei fungerer vel i navigasjon. 
"Sving til høyre" heller enn "Sving av i rundkjøringen".

> - Deler/segmenter av rundkjøringen er tagget som «roundabout» mens 
> andre deler er tagget som ordinære vei seksjoner. For eksempel 
> Barbudalen rundkjøring her http://osm.org/go/0S0OtFtK1  I 
> tilsvrendebilde av kildedata rød linje er korrekt mens den blåe 
> segmenten er tagget som ordinær veistrekning.
>
Feil, men er vel av de mindre problemene.
>
> - Deler/segmenter av rundkjøringen er fra forskellige vei klasser.
>
Er det et problem? Veier av ulik kvalitet møtes i rundkjøring, og hvis 
rundkjøringen varierer? Det ser kanskje dumt ut på et kart, men burde 
virke greit for navigasjon?
>
> - Rundkjøringens utseende vesentlig avviker fra en regulær sirkulær 
> format. Disse kaller vi for usikre («unsafe») rundkjøringer.
>
Kartet bør vise veien slik den virkelig er. Hvis "rundkjøringen" er 
oval/firkanta men skiltet som rundkjøring, da skal den vises som den er. 
Burde heller ikke være noe problem for navigasjon.
>
> - For store eller eller rundkjørings polylinje inneholder for få 
> vektorer. Også usikre.
>
> - Rundkjøringens polylinje savner segmneter (kan ikke kobles sammen 
> til en sirkular linje).
>
> - Rundkjøringens polylinje inneholder selvkrysninger («self 
> crossings»), eller multilooper, eller repliserte (men ikke 
> overlappende) segmenter osv.
>
Høres ut som feil, eller veier tegnet av folk som ikke skjønner hva som 
skjer i tegneverktøyet. Bør absolutt rettes.
>
> - Den homogene konveksiteten (kurvaturen) er vesentlig ødelagt 
> (zik-zak format) for eksempel se Hamnevegen bilde av kildedata. Osv. 
> bare for å nevne noen.
>
> Ofte er det flere av disse anomalier til stedet i samme objekt. La oss 
> se på Barbudale rundkjøringen igjen, spesielt på kildedata fra bildet 
> i tillegget. Ved siden av blandet segmenter det er her to formelle 
> feil også. Først, to veier (inngående og utgående) skulle aldri møtes 
> i samme node (sitat fra OSM Wiki «Each road has to be connected with 
> the roundabout in a separate node...»). Neste, navn
>
Det pleide å være en regel om "små" runkjøringer hvor dataveiene bare 
krysser og man bruker "roundabout" på kryssnoden. Er det ikke lov 
lenger?  Drammen har noen "rundkjøringer"  som er slik; de skiltet 
vanlige veikryss som rundkjøring (i en tid da rundkjøring var _ekstremt_ 
populært)  Veiene har overhodet ingen kurvatur (bygninger på alle 
kanter) men det er et lite "sementkumlokk" i midten for å gi inntrykk av 
rundkjøring. Så i praksis, bare et veikryss med vikeplikt fra venstre.
>
> tilordningen til rundkjøringen er lovlig bare når den er uavhengig og 
> ulikt navnene på inn- og utgående veier (sitat fra OSM Wiki «...if the 
> junction itself is named independently and differently from the roads 
> crossing it»).
>
> Det er lett å forestille forvirringen av navigasjons systemer når de 
> møter slike feilaktige rundkjøringer i netverket. Konsekvensene i 
> «turn-by-turn» navigasjon kan bli til og med katastrofale.
>
Katastrofale blir de neppe. Det er ikke lov å blindt følge et 
navigasjonssystem som f.eks. kan planlegge å kjøre mot en enveisskjøring 
som ikke var der da kartgrunnlaget ble samlet inn. Men selvølgelig bra 
om du retter noen feil :-)

Helge




More information about the kart mailing list