[NUUG kart] Hva du ser er ikke hva du har

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Wed Jan 18 09:14:08 CET 2017


Det er veldig fint å få rettet slike feil som nevnes her. Som mange vet så driver jeg med GPS-kart, og en del feil skaper store problemer for routingen.
Jeg opplever det selv, og får også mail om tilfeller hvor GPSen tar en unaturlig omvei. I mange tilfeller når jeg har sjekket så er årsaken at det er feil i OSM-dataene, som regel i et kryss. 
Så alt arbeid av denne typen setter jeg veldig pris på. Dette er for øvrig også viktig for stier, da man kan bruke routing også her. Men kryssene er som regel enklere og det er generelt mindre feil. Det er bl.a ingen rundkjøringer. Største problemer er at stinettet ikke henger sammen. Om en sti over en myr ikke er lite synlig f.eks, så sett trail_visibility til bad, horrible eller eventuelt no i stedet for å ikke tegne stien over myra. Da virker routingen. Det samme har jeg sett ved noen DNT-hytter. Stien kommer inn på den ene siden av tunet, og går ut på den andre siden, men den henger ikke sammen. Det skaper også problemer.

-Sverre

> -----Original Message-----
> From: kart-bounces at nuug.no [mailto:kart-bounces at nuug.no] On Behalf Of
> Helge Hafting
> Sent: tirsdag 17. januar 2017 10.52
> To: kart at nuug.no
> Subject: Re: [NUUG kart] Hva du ser er ikke hva du har
> 
> 
> 
> Den 13. jan. 2017 16:35, skrev Sandor Seres:
> >
> > Vi har snakket tidligere om store forskjeller mellom areal objekter i
> > OSM kildedata og hvordan disse er gjengitt/rendret i forkjellige OSM
> > baserte kartsystemer. Selvsagt, situasjonen er ikke serlig bedre med
> > linje objekttyper heller. La oss se på de sju OSM veiklassene med
> > serlig fokus på rundkjøringer. Det finnes godt over 100K rundkjørings
> > relaterte feil i kildedata. Mange av disse ser ganske greit ut i kart
> > og kan være av mindre viktighet men deres rolle i GIS og spesielt i
> > navigasjons systemer er grunnleggende.
> >
> Feil bør rettes. Ikke alt du nevner er like alvorlig:
> >
> > La oss nevne noen av de typiske rundkjørings feilene:
> >
> > - Ordinære vei seksjoner er tagget som rundkjøringer. For eksempel
> > Gardemovegen her http://osm.org/go/0TvqQzyyO--og Preståsvegen her
> > http://osm.org/go/0TvmM8zkq
> >
> > Tilsvarende kildedata vises i bilder i tilleget med samme navner og
> > med rød farge.
> >
> > - Rundkjøringer er tagget som ordinære veier (med andre ord, ikke
> > tagget som runkjøringer). For eksempel Slettheiveien/Vågbygd her
> > http://osm.org/go/0SbM0jfON- eller Vågdsbygdveiev her
> > http://osm.org/go/0SbMwaPGO
> >
> Bør rettes, men rundkjøring som ordinær vei fungerer vel i navigasjon.
> "Sving til høyre" heller enn "Sving av i rundkjøringen".
> 
> > - Deler/segmenter av rundkjøringen er tagget som «roundabout» mens
> > andre deler er tagget som ordinære vei seksjoner. For eksempel
> > Barbudalen rundkjøring her http://osm.org/go/0S0OtFtK1  I
> > tilsvrendebilde av kildedata rød linje er korrekt mens den blåe
> > segmenten er tagget som ordinær veistrekning.
> >
> Feil, men er vel av de mindre problemene.
> >
> > - Deler/segmenter av rundkjøringen er fra forskellige vei klasser.
> >
> Er det et problem? Veier av ulik kvalitet møtes i rundkjøring, og hvis
> rundkjøringen varierer? Det ser kanskje dumt ut på et kart, men burde virke
> greit for navigasjon?
> >
> > - Rundkjøringens utseende vesentlig avviker fra en regulær sirkulær
> > format. Disse kaller vi for usikre («unsafe») rundkjøringer.
> >
> Kartet bør vise veien slik den virkelig er. Hvis "rundkjøringen" er oval/firkanta
> men skiltet som rundkjøring, da skal den vises som den er.
> Burde heller ikke være noe problem for navigasjon.
> >
> > - For store eller eller rundkjørings polylinje inneholder for få
> > vektorer. Også usikre.
> >
> > - Rundkjøringens polylinje savner segmneter (kan ikke kobles sammen
> > til en sirkular linje).
> >
> > - Rundkjøringens polylinje inneholder selvkrysninger («self
> > crossings»), eller multilooper, eller repliserte (men ikke
> > overlappende) segmenter osv.
> >
> Høres ut som feil, eller veier tegnet av folk som ikke skjønner hva som skjer i
> tegneverktøyet. Bør absolutt rettes.
> >
> > - Den homogene konveksiteten (kurvaturen) er vesentlig ødelagt
> > (zik-zak format) for eksempel se Hamnevegen bilde av kildedata. Osv.
> > bare for å nevne noen.
> >
> > Ofte er det flere av disse anomalier til stedet i samme objekt. La oss
> > se på Barbudale rundkjøringen igjen, spesielt på kildedata fra bildet
> > i tillegget. Ved siden av blandet segmenter det er her to formelle
> > feil også. Først, to veier (inngående og utgående) skulle aldri møtes
> > i samme node (sitat fra OSM Wiki «Each road has to be connected with
> > the roundabout in a separate node...»). Neste, navn
> >
> Det pleide å være en regel om "små" runkjøringer hvor dataveiene bare
> krysser og man bruker "roundabout" på kryssnoden. Er det ikke lov lenger?
> Drammen har noen "rundkjøringer"  som er slik; de skiltet vanlige veikryss
> som rundkjøring (i en tid da rundkjøring var _ekstremt_
> populært)  Veiene har overhodet ingen kurvatur (bygninger på alle
> kanter) men det er et lite "sementkumlokk" i midten for å gi inntrykk av
> rundkjøring. Så i praksis, bare et veikryss med vikeplikt fra venstre.
> >
> > tilordningen til rundkjøringen er lovlig bare når den er uavhengig og
> > ulikt navnene på inn- og utgående veier (sitat fra OSM Wiki «...if the
> > junction itself is named independently and differently from the roads
> > crossing it»).
> >
> > Det er lett å forestille forvirringen av navigasjons systemer når de
> > møter slike feilaktige rundkjøringer i netverket. Konsekvensene i
> > «turn-by-turn» navigasjon kan bli til og med katastrofale.
> >
> Katastrofale blir de neppe. Det er ikke lov å blindt følge et navigasjonssystem
> som f.eks. kan planlegge å kjøre mot en enveisskjøring som ikke var der da
> kartgrunnlaget ble samlet inn. Men selvølgelig bra om du retter noen feil :-)
> 
> Helge
> 
> 
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> https://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart


More information about the kart mailing list