[NUUG kart] RE: Fakta på bakken vs. fakta i registeret (Was: Stoppesteder som har blitt oppdatert i OSM)

Wiklund Johan johan.wiklund at entur.org
Wed Apr 24 09:45:28 CEST 2019

Jeg vet det ikke er i tråd med OSM og jeg syns det er riktig at OSM endrer navn til det som står på skilter - siden det lar meg notere et avvik i navn som kan sendes til fylkeskommuner - men det kan være et problem når:
- Navn på skilt er feil, men vei-eier ikke retter opp skiltet
- Navn på stopp i OSM ikke samsvarer med reiseplanleggere etc.
NSR er litt mer dynamisk enn skiltopphenging så det kan også hende at skiltendringer er noe som følger NSR i fotsporene. Spesielt om det gjelder holdeplassnavn som gjengis på rutetabeller (skikkelig skilting og foliering er jo litt mer permanent enn arkene som ligger i de små oppslagskassene).

Vi får bare se hvordan det går seg til over tid. Hittil var det bare et stopp som hadde fått nytt navn i OSM: https://www.openstreetmap.org/node/5335747922

/Johan