[NUUG kart] Haakon VIIs gate eller Haakon VII's gate

NKA mapper nkamapper at gmail.com
Sun Jun 30 17:32:33 CEST 2019

Generelt ville jeg holdt meg til det som står på gateskiltet, men om gaten
ikke er skiltet så blir det jo vrient.

Både adressene og gatenavnene fra Kartverket og fra Statens Vegvesen følger
det som står i matrikkelen. Problemet er at det er en del feil i
matrikkelen, og særlig på akkurat dette området. For eksempel er genitiv-s
av Haakon VII brukt slik i matrikkelen på ulike kanter av landet:

Haakon VII's gate, Trondheim
Kong Haakon VIIs plass, Trondheim
Haakon VII's veg, Gjøvik
Haakon VII s vei, Larvik
Haakon VIIs plass, Halden
Haakon 7's gate, Sandnes
Haakon VIIs gate, Stavanger
Haakon VII's veg, Kongsvinger
Haakon VIIs gate, Oslo
Haakon VII's gate, Tromsø
Haakon VII gate, Bodø
Haakon 7. veg, Vennesla

I følge Språkrådet skal genitiv-s etter romertall *ikke* ha apostrof, så
riktig skrivemåte blir da *Haakon VIIs gate*.
https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/apostrof-i-s-genitiv-av-romertall/

Adresseimporten korrigerer for slike og andre feil etter denne filen, som
er arvet fra tidligere adresseimporter:
https://github.com/NKAmapper/addr2osm/blob/master/corrections.json

Matrikkelen og Kartverket for øvrig bruke for øvrig vanlig apostrof U+0027
(') i alle sine filer. Adresse- og Elveg-importene bruker dem direkte
videre slik. Noen av gatenavnene har blitt endret til å bruke den
typografisk riktige apostrofen U+2019 (’). Dette gir feilmeldinger i OSM
Inspector fordi adressenodene bruker den vanlige apostrofen. Jeg har ikke
noen sterke synspunkter, men tenker at det kan være enklest å bruke den
apostrofen som finnes på tastaturet, nemlig den vanlige U+0027 ('), siden
det sannsynligvis er den som brukes når gatenavn legges inn manuelt.