[NUUG kart] Hvordan kjenne igjen SOSI-filer?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu May 16 09:01:30 CEST 2019

[Kjell Cato Heskjestad]
> Bare hyggelig. Jeg har nå testet regelen på 4625 SOSI-filer (år 1996 til
> 2019), men filer i DOSN8 gjenkjennes ikke, et vanlig tegnsett for litt
> eldre filer. Kanskje regelen bør bruke kodene for bokstaven 'Å' i de
> ulike tegnsettene? (Se f.eks. [1] for lovlige koder).

Tusen takk for nyttig test og tips om kjente tegnsettkoder.  Det var en
nyttig påminning om at dette kun vil fungere for UTF-8.  file(1) forstår
nok ikke kodene for å, slik at det blir vanskelig å bruke dem i stedet
for Å.  Kan du forsøke å endre "..OMRÅDE" til "..OMR" i stedet, slik at
regelen ignorerer hva som kommer etter ..OMR?  Jeg tror det burde
fungere for alle tegnsett listet i spesifikasjonen, unntatt muligens
Norsk Data 7-bit, som jeg ikke klarte finne definisjon på og dermed ikke
vet om er lik ASCIIs bokstaver og punktum. :)

Vet du forresten om DOSN8 er det samme som MS-DOS Codepage 865?

Jeg er ellers veldig i tvil om jeg skal gå for application/vnd.sosi
eller text/vnd.sosi som MIME-type.  Har du noe syn på det spørsmålet?
Spurte kartverket om de var villig til å velge og registrere MIME-type,
men de så ikke helt at det var verdt å bruke tid på MIME-type for SOSI,
så der må det private initiativ trå til. :)

--
Vennlig hilsen