[NUUG kart] Hvordan kjenne igjen SOSI-filer?

Kjell Cato Heskjestad cato at heskjestad.xyz
Thu May 16 22:50:30 CEST 2019

Petter Reinholdtsen wrote:
> Kan du forsøke å endre "..OMRÅDE" til "..OMR" i stedet, slik at
> regelen ignorerer hva som kommer etter ..OMR?  Jeg tror det burde
> fungere for alle tegnsett listet i spesifikasjonen,

Det gjorde susen. Men så fant jeg to filer (av totalt 7430) med
spesielle kontrolltegn i seg, ^S i kommentarlinje (neppe tilsiktet), og
nullbyte sist i fil. Disse gjør at 'file' rapporterer innholdet som
'data', og hopper over regelen (testet med 'file -d'), kanskje fordi
'search' er ment for rene tekstfiler? Men dette er kanskje for spesielt
å bruke tid på.

> unntatt muligens
> Norsk Data 7-bit, som jeg ikke klarte finne definisjon på og dermed ikke
> vet om er lik ASCIIs bokstaver og punktum. :)

Jeg har en mistanke om at det er den varianten av ASCII som vist i
Conradis lærebok i EDB (1981) s. 210. Kodene der for de norske
bokstavene samsvarer med kodene i SOSI-standarden.

> Vet du forresten om DOSN8 er det samme som MS-DOS Codepage 865?

Tror, men vet ikke. Kodene for de norske bokstavene sammenfaller, og
DOSN8 er et alias for MS-DOS Norsk 8-bits.

> Jeg er ellers veldig i tvil om jeg skal gå for application/vnd.sosi
> eller text/vnd.sosi som MIME-type.  Har du noe syn på det spørsmålet?

Jeg har ikke all verdens erfaring med MIME, men ser i RFC 2045 side 11
at mediatypen kan være med å bestemme om dataene skal vises rått for
bruker. 'Text' er vel snevrere enn 'application', som omfatter
binærfiler. Kartfolk, iallfall i min krets, åpner gjerne fremmede
SOSI-filer i teksteditor for å se hva det er. Jeg foreslår derfor
mediatype 'text'.

Mvh Kjell Cato Heskjestad