[NUUG kart] Hvordan kjenne igjen SOSI-filer?

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Wed May 29 00:05:20 CEST 2019

[Atle Frenvik Sveen]
> Vet ikke om dette fremdeles er relevant, men i min søken etter å
> støtte sære sosi-tegnsett i parseren min endte jeg opp med dette:
>
> https://github.com/atlefren/sosi.js/blob/node/src/parser.js#L72
>
> DOSN8 ser ut til å være cp856
> Ansi er iso8859-1 (eller likt nok, husker ikke helt logikken min)
>
> Sånn om det fortsatt er relevant?

Definitivt relevant.

Fant <URL:
https://objektkatalog.geonorge.no/Objekttype/Index/EAID_492FB46E_AB80_4c7e_9301_5461DC6A99AD>
som sier ANSI er identisk med ISO-8859-1 (og merkelig nok, det
tegnsettet har to navn i SOSI).  Nyttig å se hvilke code page du tolker
DOSN8 som, har ikke sett det fra noen autorativ kilde så langt.

Endret opp med å droppe rapportering av TEGNSETT i file(1)-regelen, da
det ble dobbelt opp på grunn av at file(1) allerede rapporterte tegnsett
for tekstfiler, så det er ikke aktuelt der i dag, i hvert fall.

Jeg håper dog flere vil ta i bruke MIME-typen text/vnd.sosi, slik at det
blir slutt på "vet ikke"-ekvivalenten application/octet-stream.

--
Vennlig hilsen