[NUUG fiksgatami] Finansiering

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Fri Mar 26 12:18:40 CET 2010

[Ketil Kjenseth]
> Hei,
>
> Jeg fant gruppen og bloggen deres på wiki. Ser dere søker
> finansiering for å utvikle den norske versjonen videre.

Hei.  Veldig hyggelig å høre fra deg. :)

> Dersom dere fortsatt jobber med utvikling og kan ta i mot støtte for
> en aktør som oss, er vi interessert i å ta en prat om hvor mye
> penger det er snakk om. Forutsetningen er at linken kan "deles ut"
> til alle kommuner, men i og med at det er basert på open source
> antar jeg at det ikke er noe problem.

Vi er fortsatt i gang, men framdriften har vært dårlig pga. andre
forpliktelser for de mest aktive prosjektdeltagerne.  Jeg ønsker å
komme igang igjen med utviklingen av fiksgatami, men så langt har det
brent for mye i andre prosjekter til at jeg har klart dette.

Dine forutsetninger for støtte ser ut til å sammenfalle med våre
planer, så det skulle ikke være noe problem.  Vi tar gjerne imot
finansiering og støtte fra hvem det måtte være. :) Vi planlegger en
landsdekkende tjeneste med automatisk videresending til kommuner og
andre aktuelle aktører (f.eks. T-baneselskapet her i Oslo), og vil
svært gjerne samarbeide med kommunene.  I utgangspunktet ser vi for
oss å rulle ut kommune for kommune, og utvide dekningen over tid. :)

Jeg har ikke full oversikt, men tror det som trengs av finansiering i
første omgang er å betale utviklerne av fixmystreet.no for å tilpasse
løsningen norske forhold.  Det innebærer endring av koordinatsystem
(fra britiske- til GPS-koordinater) og import/håndtering av norske
administrative grenser.  En kilde for norske administrative grenser på
vektorformat må spores opp og kanskje frikjøpes.  Det er arbeid igang
med å få kommunegrenser inn i OpenStreetmap akkurat nå, men jeg vet
ikke hvor langt de er kommet.  Antar vi starter med Oslo der
utviklerne holder til, og der finnes det kommunegrense i OpenStreetmap
i dag.  Min magefølelse sier at det er snakk om rundt 50-100 tusen
totalt, men vi har ikke spurt utviklerne i England hvor mye de skal
ha.

> Den andre utfordringen er de "norske" kartdataene i
> OpenStreetMap. Kan et alternativ være å bruke GoogleMaps?

Javisst.  Kartløsningen i demoen vi har satt opp bruker openlayers,
som støtter et utall kartkilder.  Bruker i dag OpenStreetmap.org, men
har planer om å også støtte Google Maps.  Det som gjenstår er for noen
å lese, forstå og akseptere vilkårene til Google Maps, slik at vi kan
få en bruker-ID hos Google Maps.  Det er allerede kode på
fiksgatami.nuug.no for å bruke Google Maps, men uten en slik ID
fungerer det ikke.

Dette må vi snakke mer om. :)