[NUUG fiksgatami] (fwd) Pressemelding: NUUG lanserer FiksGatami

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Thu Mar 10 10:12:26 CET 2011

[Espen Eidum]
> Hei!
>
> Nå har jeg endelig fått tid til å se nærmere på tjenesten. Spennende. Jeg må
> få lov å slå på til deg i morgen, torsdag!

Jeg er vanskelig å nå på telefon, så epost er best.  Hvis du gir meg
et tips om når du er tilgjengelig, kan jeg forsøke å ringe deg da.

Vi er interessert i en god dialog med kommunene om hvordan vi best kan
sikre en god tjeneste for innbyggerne, og håper vi kan bistå Narvik
med å få en effektiv håndtering av henvendelser.

Henvendelsene fra fiksgatami sendes til kommunen og/eller fylke under
fullt navn fra den som har rapportert inn problemet til fiksgatami, så
jeg antar dere kan følge dem i kommunens saksbehandlingssystem hvis de
er journalført der.

Det kan være en ide å høre med Narvik kommune om hvorfor de ikke
sender melding videre til riktig instans og heller avviser
innbyggernes meldinger, da noen der har markert saker som gjelder E6
som fikset uten at de er fikset, med henvisning til at det er statens
vegvesen som har ansvaret for europaveier.  Se
f.eks. <URL: http://www.fiksgatami.no/report/1001 >.  Vi gjenåpner
slike saker fortløpende og er i gang med å skrive ned hva vi anbefaler
og krever rundt slike saker.

På grunn av manglende åpen data og finansiering er det ikke mulig for
oss å maskinelt skille ut fylkes- og europaveier fra kommunale veier
som faller under ansvarsområdene til de enkelte kommunene. Det er for
tiden ingen måte å komme rundt dette på, slik at de etatene som får
henvendelser om fylkes- og europavei bør sende saken videre til riktig
instans.  Vi trenger datamaskinlesbar informasjon uten
bruksbegresninger om hvilket areal på kartet som gjelder fylkes, riks
og europaveier for å kunne gjøre dette. Når vi får tak i en slik
datakilde, kan vi forsøke å skaffe finansiering til å videreutvikle
FiksGataMi til å håndtere slike eiendomsgrenser.

Vi er bare fire personer som står bak lanseringen av tjenesten, og vi
har fått den på plass på fritiden mellom barnepass, fulldagsjobb,
barnehagelevering og andre prosjekter.  Responsen så langt har vært
overveldende, og vi har en stor haug med ubevarte henvendelser vi
føler opp så raskt vi klarer. :)

Cc til fiksgatami at nuug, slik at alle prosjektdeltagerne vet hva som
skjer.

Leder i NUUG og prosjektleder for NUUGs FiksGataMi