[NUUG kart] Sykkelruter

Bernt M. Johnsen berntm at gmail.com
Mon Feb 18 14:55:21 CET 2008

On 18/02/2008, Einar Ryeng <einarr at pvv.org> wrote:

> Det er jo stort sett ikke fylkesveinummerering heller, men jeg synes
> fortsatt vi kan tagge dem med nummer. Som en ren rendering-ting er det
> fint å ha korte beskrivelser som kan følge en rute gjennom kartet. For
> lett å kunne følge en rute må man typisk ha navnet 3-6 steder på kartet,

Greitt resonnement. Men det er ikke helt samsvar mellom plan og
virkelighet. F.eks. følger Ring 4 Moholtruta (S4 er vel det som i dag
er skiltet som Klæburuta?) østover nesten til Blindes Hus, hvor R4 går
nordover til E6 mens Moholtruta er skiltet langs Hørlocks veg bort til
Jakobslivegen. S2 følger Jonsvannsruta til like før Dragvoll hvor S2
tar opp til Dragvoll mens Jonsvannsruta følger gamle Jonsvannsveg
videre østover.  Ring 2 ser ut til å følge Singsakerruta, men kan ikke
huske å ha sett noe til den ute på Lade hvor Laderuta starter/ender.
Hvordan håndterer vi disse forskjellene på en konsistent måte?

> [...]
> distinksjonen mellom sentrumsrettede ruter og «ringruter» at man
> skjønner hvordan sykkelnettet er lagt opp, og dette synes jeg det er
> viktig å få fram på et kart. Selv fikk jeg ihvertfall en aha-opplevelse
> da jeg forsto hvordan de hadde tenkt.

> Jeg bruker ihvertfall inntil videre nummereringen i lcn_ref på
> sykkelruterelasjonene. Så får jeg heller fjerne dem igjen etter meg
> (evt flytte dem over til note) dersom de viser seg å være midlertidige
> eller lignende.
>
> Så burde vel en av oss ta kontakt med kommunen etterhvert og få en

Bernt Marius Johnsen