[NUUG kart] Sykkelruter

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Mon Feb 18 10:58:09 CET 2008

On Sun, Feb 17, 2008 at 02:05:22PM +0100, Bernt M. Johnsen wrote:
> Jeg mener denne nummereringen ikke er interessant for brukerne siden
> den ikke er skiltet.

Det er jo stort sett ikke fylkesveinummerering heller, men jeg synes
fortsatt vi kan tagge dem med nummer. Som en ren rendering-ting er det
fint å ha korte beskrivelser som kan følge en rute gjennom kartet. For
lett å kunne følge en rute må man typisk ha navnet 3-6 steder på kartet,

> Dessuten stemmer ikke planen med virkeligheten ennå (det er jo bare en
> "plan"). I transportplanen finnes ruter som ikke er merket "in the
> wild", og det finnes merkede ruter som ikke står i transportplanen
> (f.eks. Laderuta og Dragvollruta).

Det er et poeng, og noe man bør ta kontakt med kommunen for å finne ut
av. Det er heller ikke uten videre lett å vite hvor hver av disse rutene
går når man nærmer seg Midtbyen.

Men denne nummereringen er faktisk det eneste som får sykkelrutene i
Trondheim til å gi mening. Det er ikke før man ser plankartet med
distinksjonen mellom sentrumsrettede ruter og «ringruter» at man
skjønner hvordan sykkelnettet er lagt opp, og dette synes jeg det er
viktig å få fram på et kart. Selv fikk jeg ihvertfall en aha-opplevelse
da jeg forsto hvordan de hadde tenkt.

> Men det kan vel være lurt å ta det med f.eks. i en note. Det går jo
> også an å kontakte kommunen for å høre om dette er en nummerering som
> er tenkt brukt og ikke bare i transportplanen.

Jeg bruker ihvertfall inntil videre nummereringen i lcn_ref på
sykkelruterelasjonene. Så får jeg heller fjerne dem igjen etter meg
(evt flytte dem over til note) dersom de viser seg å være midlertidige
eller lignende.

Så burde vel en av oss ta kontakt med kommunen etterhvert og få en
oppklaring i dette.

--
Einar Ryeng