[NUUG kart] Gangveier-fortau

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Mon Feb 25 09:47:09 CET 2008

On Mon, Feb 25, 2008 at 09:04:32AM +0100, Bernt M. Johnsen wrote:
> Jeg tenker som så at hvis det er en gang/sykkelvei som innimellom er
> "degradert" til fortau (f.eks. ved busstopp eller p.g.a.
> plassproblemer) så legger jeg inn en  gang/sykkelvei hele veien (og da
> det er som regel skiltet slik også), men hvis det er et fortau som
> innimellom er skilt fra veien en med litt plen e.l. så legger jeg det
> ikke inn. Prøver m.a.o å tenke hva som er interessant for brukeren av
> kartet uten å gå helt amok i detaljer ;-)

Ja, jeg gjør det på samme måten. Jeg tror forresten ikke gang- og
sykkelstien degraderes til fortau bare fordi det kommer et busstopp som
skjærer seg inn i den. Jeg antar 522-skiltet gjelder fram til neste
veikryss, selv om jeg ikke finner det definert i skiltforskriftene.

Men jeg lurer litt på hva man skal gjøre når myndighetene åpenbart ikke
har forstått hva de har gjort. For eksempel veimerking som ikke tillater
syklister å sykle rett fram gjennom et kryss, samtidig som det går en
sykkelrute der. (Klæbuveien nordover forbi Lerkendal stadion for dere
som er lokalkjente.)

--
Einar Ryeng