[NUUG kart] Det finnes et fritt turistkart over Moss

Espen Talberg espental at gmail.com
Thu Feb 28 22:10:41 CET 2008

Det finnes et turist/bykart over Moss som er laget en person på
kommunens kartavdeling. Lenken finnes nederst på Moss kommunes
kartsider.

http://www.moss.kommune.no/artikkel.aspx?AId=1144&back=1&MId1=3607&MId2=5030

Jeg har snakket med personen som har laget det, og han kunne fortelle
at det er et prosjekt han har holdt på med selv, og det er laget
utifra data hentet inn av teknisk etat i Moss/Rygge og han selv. I
samtale med ingeniøren så fikk jeg tillatelse til å bruke kartet i
forbindelse med å legge inn det jeg ville i OSM. På spørsmål om det
ligger andre data i bunn, så fikk jeg til svar at dette er hans eget
arbeid og at det har pågått i mange år, siden 70-tallet om jeg ikke
husker helt feil.

Spørsmålet mitt er: Hvordan går jeg frem for å vise OSM-miljøet at jeg
har fått tillatelse til å bruke kartet? Er det i så fall nok å
referere til en telefonsamtale? Dukker det plutselig opp en mengde
data over Moss, uten at det er hentet inn GPS data, så vil folk anta
at det er ugler i mosen vil jeg tro.

Ang. turist/bykartet:
Det som er litt moro med ingeniørens kart er at gatenavnene er helt
oppdatert i forhold til de siste endringene. Moss har fått mange nye
gater, flere navneendringer og en standardisering på alle gatenavn i
løpet av kort tid. Det finnes bla en liste på 7 sider som viser
endringer og ny gate navn som trådde i kraft årsskiftet 2007/2008. Se
samme side lenken med tittel «Veinavn til bykart»:

Ang. Moss:
http://www.openstreetmap.org/index.html?lat=59.43167900358733&lon=10.67115967107
Det er bare noe GPS data over hovedveiene i Moss. For å tette hullene
har jeg brukt Potlatch, så veinettet er sort sett riktig, men de aller
fleste gatenavn mangler. Senere har planlagt å saumfare Moss til
våren/sommeren for å sette på plass detaljene som jeg mangler, samt
lage «traces» over Moss.

Hilsen
Espen Talberg,
Halden/Moss