[NUUG kart] Det finnes et fritt turistkart over Moss

Helge Hafting helgehaf at mail.aitel.hist.no
Sat Mar 1 12:34:19 CET 2008

Espen Talberg wrote:
> [...]
> at det er et prosjekt han har holdt på med selv, og det er laget
> utifra data hentet inn av teknisk etat i Moss/Rygge og han selv. I
> samtale med ingeniøren så fikk jeg tillatelse til å bruke kartet i
> forbindelse med å legge inn det jeg ville i OSM. På spørsmål om det
> ligger andre data i bunn, så fikk jeg til svar at dette er hans eget
> arbeid og at det har pågått i mange år, siden 70-tallet om jeg ikke
> husker helt feil.
>
> Spørsmålet mitt er: Hvordan går jeg frem for å vise OSM-miljøet at jeg
> har fått tillatelse til å bruke kartet? Er det i så fall nok å
Sannsynligvis er det ok (det er vel ingen som kan påstå at du har dataene
fra en ulovlig kilde - medmindre fyren ombestemmer seg da.)
En skriftlig tillatelse er selvfølgelig enda bedre.
> Dukker det plutselig opp en mengde
> data over Moss, uten at det er hentet inn GPS data, så vil folk anta
> at det er ugler i mosen vil jeg tro.

Neppe noe problem. Om det dukker opp masse data om Moss, er det et tegn
på at interessen for Moss har våknet. Det er greit nok.
Det er mange som ikke sender inn gps-data fordi de legger
alt inn gjennom JOSM, dermed er det ingen kontroll på
hvordan data kom inn uansett.

Det viktige er at opplysningene ikke er kopiert fra et kart med
begrensninger i kopirettigheter. Når denne fyren stiller sitt
private kart til disposisjon er det ok. Han har samlet inn data, du
legger inn i osm med hans godkjennelse. Dermed blir det på samme
måte som om du hadde samlet inn data selv, eller om han hadde
lagt inn sine data selv.

Helge Hafting