[NUUG kart] Primary/secondary/tertiary i Trondheim

Helge Hafting helgehaf at mail.aitel.hist.no
Mon Mar 10 11:20:31 CET 2008

Bernt M. Johnsen wrote:
> Har tagget om fylkesveiene i Trondheim til Secondary og riksveiene til
> primary (det var noe småtteri som var feil). Resten av det som brukes
> som (eller kan klassifiseres som) tilførsel/gjennomfart har jeg etter
> beste evne satt til tertiary (her er det sikkert en god del meninger,
> men jeg har valgt å la typiske kjøremønster jeg ser i byen vært en
> ledetråd, derfor er f.eks. Tyholtveien/Asbjørnsens gate satt til
> tertiary).

Høres riktig ut. Tertiary er en lokal gjennomfartsåre, opplagt viktigere enn
unclassified/residential men den når ikke opp til "secondary"-standard.
Bra jobb, det tar tid å finne ut hva som er fylkesvei.
> Jeg synes resultatet er et mer saklig kart i forhold til veinettet i
> Trondheim (det ser penere ut også, sannsynligvis fordi funksjonell
> struktur også har noe estetisk ved seg).
>
> Men: Denne omtaggingen har ogsåhatt positiv effekt på veiforslagene
> til Navit, som nå ikke så ofte foreslår imbesile ruter gjennom
> smågater og boligstrøk i samme grad som før.

Det er ennå mye å gjøre med rutingen i navit. F.eks:
* Ta hensyn til innlagte fartsgrenser
* Tidstap ved skarpe svinger (særlig i kryss), tidstap i lyskryss,
fotgjengerfelt o.l.
* Forbudte veier og andre restriksjoner
Jeg kommer nok til å se på en del sånt, men først vil jeg ha lange ruter til
å virke. (F.eks. Norge-Italia) Det er dessverre vanskelig å finne tid. :-(
> Lærdommen er vel som følger:  Vi må tenke på at openstreetmap skal
> brukes av rutingsoftware i tillegg til å lage pene, informative kart,
> og at det er viktig å ha dette i bakhodet ved valg av
> primary/secondary/tertiary/residential etc.
>
> Forresten: Jeg mener nå Fjellsetervegen og Estenstadvegen (samt noien
> andre av samme karakter, Tømmerdalsvegen?) også burde vært tertiary.
> Noen innvendinger?

Estenstadveien? Er ikke det en blindvei, som ender med grusvei opp
til Estenstadhytta?
Jeg tok en gang i tiden Ranheimsveien opp fra unclassified til tertiary
fordi
den var gjennomfartsvei men ikke forkjørsvei. Den kommer inn på andre
viktige veier i begge ender.  Jeg tror ikke Estenstadveien stiller
i samme klasse?

Helge Hafting