[NUUG kart] Lobbying om åpne kartdata

Kjetil Kjernsmo kjetil at kjernsmo.net
Mon Mar 10 15:23:13 CET 2008

Heisan!

Dette er min første post til lista, så kanskje en liten presentasjon er
bra for dem som ikke kjenner meg: Jeg er egentlig astrofysiker, men har
endt opp med å skrive litt programvare etterhvert, og har også vært
engasjert i dette med åpne data en stund. Nå jobber jeg for Computas AS
med Semantic Web-teknologi, som er mitt favoritt-tema for tiden.

Jeg la merke til for en stund siden at NUUG skrev en høringsuttalelse
mot offentlighetslovens bestemmelse om at kart-data kunne holdes
lukket. Jeg skulle gjerne ha engasjert meg mer i dette, også fordi vi
som jobber med Semantic Web er spesielt obs på at vi kan skape store
verdier på åpne data. For oss øker verdien etter hvor mye vi klarer å
få inn i en "data cloud": http://richard.cyganiak.de/2007/10/lod/
(Folk er vel kjent med Geonames, forresten?)

Dermed burde jeg kunne klare å argumentere fra et kommersielt perspektiv
om at kartdata ikke bør være lukket. Men når man kommer så sent til
prosessen som jeg gjør nå, er "me too"-argumenter av liten verdi såvidt
jeg har forstått av lobbyingens kunst.

Det er derfor viktig å få en oversikt over hvilke argumenter (fra et
kommersielt perspektiv), som ikke har blitt framført med trykk. Jeg
tenkte denne lista var det rette sted å diskutere det?

Kjetil
--
Kjetil Kjernsmo
Programmer / Astrophysicist / Ski-orienteer / Orienteer / Mountaineer
kjetil at kjernsmo.net
Homepage: http://www.kjetil.kjernsmo.net/     OpenPGP KeyID: 6A6A0BBC