[NUUG kart] Lobbying om åpne kartdata

Magne Mæhre magne at samfundet.no
Mon Mar 10 15:35:22 CET 2008

Kjetil Kjernsmo wrote:
> Heisan!

Hei Kjetil, og velkommen blant oss.

> Det er derfor viktig å få en oversikt over hvilke argumenter (fra et
> kommersielt perspektiv), som ikke har blitt framført med trykk. Jeg
> tenkte denne lista var det rette sted å diskutere det?

Vi berørte vel en del samfunnsøkonomiske aspekter i høringssvaret
vårt, spesielt basert på erfaringene fra USA der man grovt anslår
at de statlige inntektene fra kartrelatert virksomhet har økt med
en omtrent en størrelsesorden etter at dataene ble frigitt.

Noen av momentene som ble brukt ved besvarelsen (og noen som ikke
ble brukt) ligger her:

   http://wiki.nuug.no/uttalelser/200710-offentlighetslov

Selve prosessen med ny lov ble utsatt pga høringsuttalelsene, noe
jeg forsåvidt tar som et godt tegn.  Jeg antar dog at det rimelig
snart kommer en proposisjon, så det kan være smart å være på
vakt..

--Magne