[NUUG kart] Stedsnavn og kommunenavn - bruk av "place"

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Wed Mar 26 12:35:05 CET 2008

Knut Arne Bjørndal wrote:

> Hvis man har slike relation-objekter i stedet er det bare snakk om å
> fikse litt på rendreren for å tegne det på kartet. place=county blir
> stort sett bare en rendrer-instruksjon om å skrive noe i stor font, en
> slik relation gir faktisk noe meningsfull informasjon. Det gir også
> bedre muligheter for en smart renderer til å flytte litt rundt på
> teksten slik at ikke Skei og Surnadal plutselig ligger oppå hverandre
> eller noe.

Hvorfor "i stedet"?
Alle kommuner har et vel definert sentrum - det rette stedet
å plassere en node med "place=county". HVIS vi er enige
om å bruke "county" for kommuner da.  Eller skal vi bruke "place=county"
til noe annet i stedet?  Fins det noen annen måte enn "place=county"
for å registrere en kommune?

I mangel av polygoner som definerer kommunegrensen er
"is_in=Surnadal" en grei nok måte å si noe om utbredelsen av
kommunen. Og hvis "place=county" markerer kommunen, kan
denne noden få "is_in=Møre og Romsdal" for å markere tilhørighet
til fylket.

> Fra http://wiki.openstreetmap.org/index.php/Good_practice: Don't map
> for the renderer.
Enig i den.  Men - jeg legger heller ikke så stor vekt på å
samle eller legge inn informasjon som ikke vises - hverken nå
eller i rimelig nær fremtid.
> La oss heller lage bedre data, nøyaktig plassering
> av tekst kan rendrerne få gjøre. En simpel måte å gjøre rendering av
> en slik relation vil f.eks. være å bare bruke posisjonen til det
> stedet som er satt som kommunesenter.
Er det noen som prøver på dette - å plassere navn i terrenget
utfra posisjonene til en mengde is_in (eller lignende relasjoner)?
Uten å overlappe håpløst med andre ting?

Helge Hafting