[NUUG kart] Byåsenveien i Trondheim

Helge Hafting helge.hafting at aitel.hist.no
Fri Mar 28 15:54:05 CET 2008

Oddgeir Kvien wrote:
> Ser at Byåsenveien er tegnet som en enkel vei, men deler av strekningen
> er den delt i to separate veier med midtrabatt. Den burde vel da ha vært
> tegnet/registrert som to enviskjørte veier denne strekningen ?

Riktig.  Jeg har gjort dette noen andre steder, f.eks. Innherredsveien.
Men jeg ferdes skjelden på Byåsen-siden.
> Ellers så har jeg kjøpt en artig liten GPS logger på Ebay. Den logger
> posisjonen hvert sekund og kan lagre en sporlogg på intil 100000 punkt.
> I tillegg har den blåtann komunikasjon. Saken er en iBLUE 747 som kostet
> ca. NOK 450 levert hjemm på døra av UPS. Har nå fått registrert noen
> flere veier i Ugla / øvre Byåsen området. :-)

Da skulle det være enkelt å fikse dette. Du trenger å kjøre begge veier
for å få korrekt avstand mellom de to veiene, i tillegg må du finne ut
hvor veien splittes og går sammen igjen.

Når jeg registrerer slikt med bil, kjører jeg på en tid med lite trafikk
og stopper et øyeblikk ved hvert "interessant punkt". (Sted hvor veien
deles/går sammen, bro-ende, jernbaneovergang, ...) Stoppene synes
godt når man tar frem sporloggen i JOSM.

Deretter er det bare å dele opp veien. Jeg pleier å klippe løs den
eksisterende veien, gjøre den enveis, og flytte den sidelengs så
den dekker det ene sporet. Deretter forlenger jeg den tilbake
langs det andre sporet. På det viset slipper jeg å skrive inn
alle taggene på nytt - mindre fare for å glemme noe. Medmindre
fartsgrensen skifter underveis eller noe sånt.

Pass spesielt på kryss. Ofte går sideveier inn på begge del-veiene,
men av og til går småveier bare inn på den ene så man må svinge til høyre.
Dette må gjøres rett med tanke på navigasjonsprogrammer.

Helge Hafting