[NUUG kart] eBorger

Kjell Are Refsvik kjell.a.refsvik at hiof.no
Tue Nov 11 12:28:32 CET 2008

Hei,

Jeg har i dag lest SINTEF-rapporten "eBorger - Den alminnelige borger
som leverandør av offentlig informasjon" (http://www.regjeringen.no/upload/FAD/Vedlegg/IKT-politikk/e_borger_20.pdf
) og fant interessante tanker om Web 2.0 og crowd-sourcing. Selv om
rapporten også nevner kartdata som en utfordring var det ingen
referanser til OSM - noe jeg fant underlig.

Jeg kunne ikke annet enn å sende til mail til forfatterene of FAD og
tipse om prosjektet og melde rapporten var bra men at forfatterene
hadde hatt mer å gå på ved å bruke kart (og herunder OSM) som et mer
detaljert utgangspunkt for en delingskultur som strekker seg litt over
over bloggers mulighet til selvhevdelse og meningsspredning.

For min egen fremstår tjenestene til kartverket som mindre og mindre
relevante for meg ettersom tiden går og det er nesten litt rart at
noen ikke har tatt et grep her for lenge siden.

Om vi ikke passer oss blir kart synonymt med Google Maps og arbeidet
som kartverket gjør bare relevant for en liten elite i Norge (http://www.statkart.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=12187
).

Hører gjerne fra noen med reell innsikt her om hva som oppleves som
bremseklosser. Hva må til for at tilgangen til geodata skal nærme seg
amerikanske tilstander her i Norge?

Mvh,

Kjell Are