[NUUG kart] eBorger

Petter Reinholdtsen pere at hungry.com
Tue Nov 11 13:17:14 CET 2008

[Kjell Are Refsvik]
> For min egen fremstår tjenestene til kartverket som mindre og mindre
> relevante for meg ettersom tiden går og det er nesten litt rart at
> noen ikke har tatt et grep her for lenge siden.

Jepp, det tror jeg også blir konsekvensen.  Dog blir det enklere å
frigjøre kartdata når de er mindre lønnsomme, da den opplevde
kostnaden (verditapet) vil være mindre. :)

> Hører gjerne fra noen med reell innsikt her om hva som oppleves som
> bremseklosser. Hva må til for at tilgangen til geodata skal nærme
> seg amerikanske tilstander her i Norge?

Tråden som starter på
inneholder litt innsikt, og høringsuttalelsene om ny
offentlighetsforskrift fra justis- og miljødepartementet er aktuelle
for de som vil vite hvem som nådde igjennom da muligheten bøy seg. :(

NUUGs høringsuttalelse nådde åpenbart ikke igjennom, selv om vi
argumenterte langs flere akser for frigivelse av kartdata. :)
NUUG er vel ikke stor og viktig nok, og har vel fortsatt for få
medlemmer til å ha tyngde i justisdepartementet. :/

Vennlig hilsen,
Leder i NUUG