[NUUG kart] Trillestier i Nordmarka

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sun Sep 28 19:54:37 CEST 2008

2008/9/28 Vidar Gundersen
<vibrog+no.nuug.kart at gmail.com<vibrog%2Bno.nuug.kart at gmail.com>

> Flere av trillestiene i Nordmarka er merket med highway=cycleway,
> mens noen andre er satt som highway=track,tracktype=grade2 (dvs grus).
> Er dette blitt diskutert?

Det skal jeg ikke uttale meg om, for jeg har ikke stått på mailinglista
lenge nok. For meg høres det imidlertid ut som et fornuftig forslag.

Der det er snakk om skogsbilveger så synes jeg imidlertid at
higway=unclassified eller higway=service med surface=unpaved er det rette å
bruke. Sammen med passened access= så burde man få disse rimelig riktig.

> For tilsvarende trillestier i Fredrikstadmarka ble vi enige om å bruke
> track,grade2, samt bicycle=yes,foot=yes fordi
> dette ikke er veier som er skiltet som sykkelvei.
> I Østmarka er det også for det meste brukt track,grade2.

Det beste ville kanskje være å bestemme seg for en standard, og dokumentere
denne på wikien. Der vil andre også finne det igjen senere.

> Skjønt i Nordmarka er det fristende å la være å sette bicycle=yes
> noen steder, f.eks. Sognsvann-Ullevålseter fordi det er så mye
> kontrovers rundt om det er greit med sykling i Nordmarka.
> F.eks. anbefaler NOTS at man velger å sykle andre steder enn
> de mest populære søndagstrillestiene.

For meg virker det som mange, spesielt engelskmenn, er veldig opptatt av at
dette skal dokumentere "legal right of way". For meg blir det litt fremmed,
så jeg setter bicycle=yes på steder der man greit kan sykle med stor sett
alle typer sykkel og uten spesielle sykkelferdigheter, men jeg synes det er
naturlig å være litt mer restriktiv i byer enn til skogs. Ei sti der sykling
frarådes eller er uønsket høres ikke ut som den bør ha bicycle=yes, selv om
det strengt tatt er både mulig og lovlig.

Inne i Oslo har jeg merket noen turveier med highway=footway, men uten
bicycle=yes, og samtidig latt dem være del av ei MTB-rute. Dette er stier
som jeg mener er uegnet for normal transportsykling, og derfor ikke bør
brukes av ruteplanleggere for sykkel, men samtidig er greie å sykle på med
MTB. I Oslo kommune sine sykkelkart er ofte disse merket som "sykkelrute i
grøntdrag". Se f.eks.
http://www.openstreetmap.org/?lat=59.89155&lon=10.80384&zoom=16&layers=00B0FTF

 - Gustav