[NUUG kart] Gjenbruk av OpenStreetMap data: OSM og CC-BY-SA lisensen

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Wed Feb 18 12:08:05 CET 2009

On Wed, Feb 18, 2009 at 9:32 AM, Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>wrote:

> Hvis dette stemmer, så er vel heller ikke kartverkets kart
> opphavsrettslig beskyttet og kan importeres inn i OSM.  Intet ville
> glede meg mere, og jeg er i prinsippet enig med Gisles tolkning.
> Problemet er at denne tolkningen så vidt jeg vet ikke gjeldende rett i
> Norge.

Det er uinteressant å snakke om norsk rett i denne sammenhengen, det er EUs
databasedirektiv som gjelder. Ettersom Statens Kartverk (Norge Digitalt,
Norsk Eiendomsinformasjon) ikke bruker CC-BY-SA, så er forholdet mellom sui
generis-vernet for databaser og CC-BY-SA lite relevant.

Et annet spørsmål er hvilke deler av de offentlige kartdataene som er
vernet. Det er for eksempel slik at den som definerer data, ikke har vern
etter databasedirektivet. E**uropean Court of Justice har behandlet et par
prinsippsaker om dette (British Horseracing Board v William Hill Publishing
og Fixtures Marketing v Svenska Spel), der utgangspunktet har vært ulike
former for startlister. Disse listene har ikke hatt vern, ettersom det er
listene/databasen som spesifiserer hvordan kampene/løpene gjennomføres.
Dette er i motsetning til ren datainnsamling og verifisering, der noen
reiser rundt og sjekker hvilke kamper som er spilt.

Det kan virke som det er en paralell til norske geodata her. For eksempel er
matrikkelen, eiendomsgrenser, gatenavn og tildels stedsnavnsregisteret
databaser der man i liten grad kan snakke om innsamling og verifisering av
data. Dersom man kunne finne en eller flere partnere som har ressurser til å
få vurdert dette juridisk (og eventuelt ta den nødvendige kampen), så er jeg
optimistisk på mulighetene for å få frigjort en del data.

Mine synsinger må taes som det de er, men det virker som det er noen
juridiske korthus som er bygget rundt deler av de norske geodataene. Litt
som CC-BY-SA+OSM blir et korthus.

 - Gustav