[NUUG kart] Gjenbruk av OpenStreetMap data: OSM og CC-BY-SA lisensen

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Sun Feb 22 18:10:25 CET 2009

2009/2/18 Gustav Foseid <gustavf at gmail.com>

> Det kan virke som det er en paralell til norske geodata her. For eksempel
> er matrikkelen, eiendomsgrenser, gatenavn og tildels stedsnavnsregisteret
> databaser der man i liten grad kan snakke om innsamling og verifisering av
> data. Dersom man kunne finne en eller flere partnere som har ressurser til å
> få vurdert dette juridisk (og eventuelt ta den nødvendige kampen), så er jeg
> optimistisk på mulighetene for å få frigjort en del data.

Jeg ryddet litt noen bokmerker, og fant igjen denne uttalelsen fra
Lovavdelingen, avgitt i forbindelse med matrikkellova:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/kampanjer/tolkningsuttalelser/Statsrett/tolkningsuttalelser-om-grunnloven/-105---statens-adgang-til-a-fa-utlevert-.html?id=493702

eller for de som foretrekker: http://is.gd/krW8

Det er verdt å merke seg at de ikke diskuterer forholdet til
databasedirektivet her. Det synes jeg er litt rart.

 - Gustav