[NUUG kart] Bing gir OSM tilgang til flyfoto
Sverre Didriksen
sverre.didriksen at usit.uio.no
Sun Dec 5 15:22:52 CET 2010
Jeg har også inntrykk av at fotoene er veldig nøyaktige. Jeg har også
erfaring med at GPS-spor fra sykkel er bedre enn fra bil, selv om jeg
bruker ekstern antenne på taket. Grunnen tror jeg er hastigheten. Lavere
fart gir bedre nøyaktighet, særlig om det er mye svinger. Jeg bruker også
to GPSer og tegner middelvegen. Mange av sporene jeg har tegnet i det
siste fra sykkelturer treffer relaltivt midt i veggen på Bings flyfoto, så
jeg vil gjette på at avviket ikke er noe vi trenger å ta hensyn til.
Har planer om å lage noen referansepunkter hvor jeg over litt tid tar
snittmålinger. Men uansett tror jeg det er vanskelig å konkurrere med en
nøyaktighet som kanskje er på under en meter.
-Sverre
elgvenn2 at online.no wrote on 03.12.2010 18:55:46:
> From: "Hans Olav Skogstad" <elgvenn2 at online.no>
> To: kart at nuug.no
> Date: 03.12.2010 18:55
> Subject: Re: [NUUG kart] Bing gir OSM tilgang til flyfoto
> Sent by: kart-bounces at nuug.no
>
> Det er forøvrig lett å se at noen steder har man typisk kjørt på en side
> av veien, og tegnet rett over sporet.
> I tillegg hvis GPS-en har vært litt på tur mot den siden som man kjører
> på, er det virkelig blitt bom på plassering av vegen.
>
> Det er alltid en avveining mellom om man skal ha kvantitet eller
kvalitet
> på veiene. Det er begrenset hvor mange som gitter/har tid til å kjøre en
> veg
> 3-4 ganger hver veg for å få et greit datasett å tegne etter.
>
> --
> MVH
> Hans Olav Skogstad
>
> On Fri, 03 Dec 2010 16:28:30 +0100, Kjell Arne Olsen <kjarnol at gmail.com>
> wrote:
>
> > Etter at Hans Olav og jeg diskuterte dette her om dagen så har jeg
fått
> > sjekket bildene for Brumunddal (og overlater Hamar til Hans Olav
> > foreløpig
> > ;-) ) klarer ikke å finne noe merkbart avvik mellom bilder og
virkelighet
> > der. I tillegg til sautter.com går det også an å bruke Vidars
utmerkede
> > sammenligning FKB/OSM: http://www.vidargundersen.com/map/compare.html
> >
> > Jeg liker helst å være litt pirkete jeg også, og ser i hvert fall at
det
> > blir en jobb framover ;-) Har fått bekreftet det jeg egentlig har
funnet
> > ut
> > før, at man skal være kritisk til GPS-sporene sine og helst ha mange
på
> > samme strekning. Og sykkelspor er jevnt over av bedre kvalitet enn
> > bilspor.
> >
> > Kjell Arne
> >
> > 2010/12/3 Arne Østensen <aostens at broadpark.no>
> >
> >> Gorm
> >>
> >> Jeg er gjerne litt kresen. Stort sett stemmer det overens, men vi har
> >> også
> >> tilfeller hvor det er omtrent en vegbreddes forskjell (se krysset E39
og
> >> Nedre Stokkaveg eller Vølstadvegen
> >>
http://sautter.com/map/?zoom=17&lat=58.97225&lon=5.73245&layers=B00000TFFFFFFF
).
> >> Uansett hadde det vært smart og hatt et punkt som vi kunne stolt på
> >> slik som
> >> Hans Olav snakker om, hvis jeg forstår han rett. Et forslag er
> >> løpebanen på
> >> Stavanger Stadion. Det viser ganske godt på Bing.
> >>
> >> Mvh
> >> Arne Østensen
> >>
> >>
> >> ----- Original Message -----
> >> *From:* Gorm E. Johnsen <nuug at gorm.cc>
> >> *To:* elgvenn2 at online.no ; kart at nuug.no
> >> *Sent:* Friday, December 03, 2010 12:38 AM
> >> *Subject:* Re: [NUUG kart] Bing gir OSM tilgang til flyfoto
> >>
> >> Hans Olav
> >>
> >> Bruk noen (flere) gode spor (over tid) fra en kvalitets-gps og
> >> sammenlikn i
> >> JOSM f.eks.
> >> Bildene er tatt ganske tett, så det er bare noen (få?) hundre meter
som
> >> dekkes per enkeltbilde. Så er alle bildene kjørt gjennom avanserte
> >> justeringsprogrammer og sydd sammen. Så jeg vil tro at det er lite
> >> "drifting" innenfor hvert "dekningsområde". Men det er nok verdt
> >> arbeidet å
> >> sjekke hvert av disse "dekningsområdene" for seg.
> >>
> >> Når du så har tegnet og styrt på litt, kan du jo sammenlikne med
google
> >> eller yahoo på sautter.com/map.
> >>
> >> Ganske godt treff i Stavanger i hvert fall:
> >>
http://sautter.com/map/?zoom=17&lat=58.97225&lon=5.73245&layers=B00000TFFFFFFF
> >>
> >> Gorm E. Johnsen
> >>
> >>
> >> 2010/12/2 Hans Olav Skogstad <elgvenn2 at online.no>
> >>
> >>> Beklager dårlig norsk her. Hvis noen er i tvil, lyder første
setningen
> >>> selvsagt:
> >>> "Hva er gode metoder for å sikre at justeringen mellom virkeligheten
og
> >>> flyfotoene er spot on?".
> >>>
> >>> On Thu, 02 Dec 2010 23:50:53 +0100, Hans Olav Skogstad
> >>> <elgvenn2 at online.no> wrote:
> >>>
> >>> > Hva er gode metoder for å sikre at det man virkeligheten og
> >>> flyfotoene
> >>> er
> >>> > spot on?
> >>> > Jeg ser at i hvertfall i mjøsområdet er jo ikke flyfotoene på
høyere
> >>> > detaljnivå sammenhengende for annet enn de største
byene/tettstedene,
> >>> med
> >>> > andre ord kan det være forskjellig forskyvning for forskjellige
> >>> områder.
> >>> > Muligens også hvor skrått bildene er tatt ift flytets posisjon mot
> >>> bakken
> >>> > har noe å si også??
> >>> >
> >>> >
> >>>
> >>>
> >>> --
> >>> MVH
> >>> Hans Olav Skogstad
> >>> _______________________________________________
> >>> kart mailing list
> >>> kart at nuug.no
> >>> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >>>
> >>>
> >> ------------------------------
> >>
> >> _______________________________________________
> >> kart mailing list
> >> kart at nuug.no
> >> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >>
> >>
> >> _______________________________________________
> >> kart mailing list
> >> kart at nuug.no
> >> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
> >>
> _______________________________________________
> kart mailing list
> kart at nuug.no
> http://lists.nuug.no/mailman/listinfo/kart
More information about the kart
mailing list