[NUUG kart] Høgdekurver i OpenStreetMap

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Tue Feb 2 09:53:07 CET 2010

Erik Johannessen wrote on 01.02.2010 22:49:15:

> Jeg gjorde en veldig enkel/overfladisk sammenligning mellom ASTER og
> SRTM for å se hva jeg ville bruke på mtbmap.org.  ASTER virket å få fram
> litt mer detaljer noen steder, men det har en del rare ting.  Var
> bla. en del dype (20-30 m) "kratre" på relativt flate steder.  Så jeg
> valgte SRTM der det finnes og ASTER lengre nord.
>
> Har ikke sammenlignet ASTER/SRTM med http://www.viewfinderpanoramas.org/
> som bla. frikart.no bruker.  Hadde også vært interessant.

ASTER skal være mer nøyaktig, for det er gjort tettere målinger. Men hvor
mye det har å si i praksis er jeg ikke sikker på. På frikart.no har jeg
brukt viewfinderpanoramas.org nord for 60 grader fordi ASTER ikke har vært
helt fritt tilgjengelig slik som SRTM. Om dette har endret seg har jeg
ikke sjekket.

Forøvrig synes jeg det er helt riktig at ikke høydekurver skal inn i OSM.
Det må hentes fra andre kilder fordi man på forskjellige kart trenger
forskjellig oppløsning (ekvidistanse) og har forskjellig krav til
detaljnivå.  Og det å kunne bruke forskjellige kilder er da bare en
fordel.  Noen har til og med laget o-kart av OSM, selv om de ennå ikke har
lagt på høydekurver så er set ikke tivil om at man på o-kart stiller
høyere krav til kurvene enn på andre kart. Se
http://oobrien.com/oom/?zoom=14&lat=59.78982&lon=10.39656&layers=B00FTTF
for hvordan OSMs o-kart ser ut for kjekstadmarka f.eks.