[NUUG kart] Severdigheter, fornminner, kulturminner

Vidar Gundersen vibrog+nuug at gmail.com
Sat Jul 3 11:27:45 CEST 2010

Statens Kartverks standard med turkartsymboler
(http://www.statkart.no/filestore/Standardisering/docs/symbol.pdf)
som forøvrig kan benyttes vederlagsfritt[^1], inneholder
flere symboler for "kulturtilbud", som feks museum, severdighet,
fornminne og kulturminne.

De to siste er det litt uklart for meg hvordan best bør tagges.
eksempel på fornminne er hellerisninger, stavkirke, e.l.
Hva med f.eks. følgende:

    <tag k='name' v='Tuneskipet' />
    <tag k='tourism' v='attraction' />
    <tag k='historic' v='archaelogical_site' />

jeg lurer på hvilke typer severdigheter vi har etter at utsiktspunkt,
fossefall, fornminne, etc. er angitt med egne symboler.

[^1]: Jeg har snakket med Ragnhild A. Grov, hvor jeg foreslo at de
legger ut litt informasjon om standarden, samt f.eks. krever
kildehenvisning ved bruk. jeg har valgt å oppgi ISBN nummer og link
til dokumentet.

--
Vidar Bronken Gundersen
 http://www.vidargundersen.com/map/