[NUUG kart] Automatisk fikse veier.

Gnonthgol gnonthgol at gmail.com
Thu Jul 8 13:08:12 CEST 2010

Den 8. jul. 2010 kl. 00.19 skrev Sigurd Stordal:

> Vet det er mange smarte folk på lista, er det noen der ute som har noe
> skript for å automatisk fikse veier. Brukte min Android telefon for noen
> uker siden på vei fra Tromsø ut i lofoten og ned til Kjøpsvik. Det var en til
> tider spennende affære, spesiellt der veien var 50-60 meter unna der
> den skulle være.
Etter å ha sett litt på deler av E10 ser det ut som om den første brukte tracen sin og så er det ingen som har retta opp den. Sjølv om vegen er eit stykke utanfor ein relativt kompakt samling tracer. Det er stort behov for opprydding her ja.

> Særlig E10 trenger en oppdatering, men det vil ta
> dager å gjøre det manuellt.
Du får mykje gjort på ein dag, og det er gøy når du har starta.

> Derfor håper jeg noen her har noen tips til
> hvordan gjøre det mer automatisk.
Dette er eit stort problem for ei datamaskin. Korleis kan du for eksempel finne ut om to nærliggende tracer er same vegen eller to vegar. Det er mange slike problem der eit menneske lett kan finne mønsteret, mens ei datamaskin har store problemer å finne mønster. Eg tipper at de tar minst to veker med programmering på heiltid for å lage ein "script" for å kunne gjere det du ber om. Og til og med då må nokon gå over manuellt og sjå etter feil.

> Regner med at man har samme
> problem en del steder, der veien ble tracket mens vi hadde jammer
> signalet på gps'n.
Dei er ikkje mange slike steder lenger. Dei fleste er retraca no. Det er berre i enkelte sjeldent besøkte steder me finn slike problem.

> Ellers kommer det snart endel veier i Sortland og også noen i Kjøpsvik
> når jeg bare får kommet meg så langt.
Kjempeflott. Berre ikkje vent for lenge. Minnet svinner fort, særlig detaljar.

Gnonthgol