[NUUG kart] Brede stier

Christian Thoresen christian.2res1 at tele2.no
Thu Jun 3 12:59:43 CEST 2010

Vidar Gundersen skrev:
> En nylig endring og presisering i wikien
> (http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Hiking) er interessant for oss:

> O-kart har så vidt jeg forstår tre klassifiseringer av stier: Brede,
> tydelige og utydelige.
>
> For å oppsummere hvordan disse bør tagges:
>
> Bred sti/nesten traktorspor: highway=track, tracktype=grade5, vehicle=no
> Tydelig sti: highway=path (i landlige omgivelser/skog -- urbant brukes
> highway=footway)
> Utydelig sti: highway=path, trail_visibility=bad
>

> Hvis dette støttes, kan jeg oppdatere No:Map_features-siden også.

Jeg synes det er fornuftig å se på hva som praktiseres på o-kart for
tagging av stier, og også generelt andre features i skogen. Jeg synes
det er furnuftig om osm-taggingen blir gjort slik at det er endydig
regler for hvordan den kan forenkles til den klassifiseringen som brukes
på o-kart.

O-kart i Norge følger den norske oversettelsen av den internasjonale
normen for o-kart. Engelsk utgave er tilgjengelig på
http://www.orienteering.org/index.php/iof2006/Rules-and-Guidelines/Mapping-Standards.
Stier og traktorvei er nevnt på side 17 (9 i pdf-en). Det er som du sier
3 klassifiseringer av stier: Stor sti/bred sti, tydelig sti og utydelig
sti. I tillegg har man 505 Vehivle track (traktorvei) og 509 Narrow ride
(tømmerslep). Denne normen gir ikke noen helt klare definisjoner på hva
som går inn i de ulike klassifiseringene. I o-kart er det mest
vesentlige for klassifiseringen hvor synlig stien er, med hensyn til
hvor lett det er å finne den og å følge den, og å lett kunne
identifisere hvilken sti man er på hvis det går flere stier i samme
retining i området.

En bred sti/stor sti (506 Footpath) i o-kartnormen er ikke nødvendigvis
særlig egnet for motorkjøretøy, ettersom den kan være for ulendt, bratt
eller smal flere steder. Det finnes også de tilfeller der en slik sti er
et resultat av at en traktorvei er tatt ut av bruk, og da kan en slik
tagging være passende.

Beskrivelsene av klassifiseringene som følger er den oppfattelsen jeg
har fått etter å ha navigert etter o-kar i min kommune, Svelvik:
Stor sti - man kan ofte gå to eller flere i bredden store deler av
veien, og stiene bærer preg av mye bruk, eller er brede. Man kan fint gå
vanlig uten å komme borti lyngen på sidene av stien. Denne er også
benyttet flere steder der det er lite brukte traktorveieier.
Tydlig sti - sjelden så bred at det er plass til flere i bredden.
Utydelig sti - det er tidvis vanskelig å se at det går en sti under
lyngen, men underlaget har blitt så bra at det er lett å løpe på. Slike
stier er ofte vanskelig å finne om man kommer inn fra siden.

Jeg kunne tenke meg noe sånt som
505 Vehigle track / traktorvei
    highway=track, tracktype=grade1-4
506 Footpath / stor sti / bred sti:
    highway=track, tracktype=grade5
    highway=path, trail_visibility=excellent*
507 Small path / tydelig sti
    highway=path, (trail_visibility=good)*
508  Less distinct small path
    highway=path, trail_visibility=intermediate/bad*

Jeg vil si at det kan være uheldig å bruke highway=track om stier som
ikke er brukt eller ment for motorkjøretøy. Å merke med vehicle=no betyr
vel bare at det ikke er tillatt med motorkjøretøy.

*) Jeg savner en beskrivelse av hvordan trail_visibility bør brukes for
stier i skog, de som er på wiki er vel mer for merkede turer i fjellet.
Hadde gjerne sett at vi fikk til bildeeksempler som for
tracktype=grade<1-5>. Men det er ikke bare bare det heller, ingen av de
bildene på features sida beskriver en typisk steinete traktorvei i mitt
område, de har gjerne verken grass eller grus, bare stein og bekk.

Mvh
Christian Bjørge Thoresen