[NUUG kart] Brede stier

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Fri Jun 4 07:29:04 CEST 2010

On 06/03/2010 07:04 PM, Christian Thoresen wrote:
> Slike stier/veier kan være egnet for sykler, barnevogner og til dels
> rullestoler, og det er disse jeg vil tro det kan være mest
> hensiktsmessig å karakterisere som track.

Nei,nei... De er for smale de jeg tenker på...

La oss se på noen siter, markert som tydlig sti på et
orjenteringskartet. Bildene er fra min "bakgård" under oppveksten.

http://www.frem.org/bilder/P1010680.JPG

Denne stien er en planert sti, den er alt for smal for å definere som en
traktor vei. Denne stien har jeg syklet 30km på, ikke noe problem
(unntatt at du får noen stygge ord slengt etter det). Denne stien er
markert som tydlig sti på orienteringskartet over furulunden. Den er
behaglig å gå tur med med barnevogn.

La oss se på andre tydelige stier.

Her må du huske støvler året rundt... + ingen sykling eller barnevogn.->path
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:No_pathexample1.jpg

Her klarer jeg å sykle... Men ikke en planert vei/sti. ->path
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/File:No_pathexample2.jpg

La oss se hvordan det kan for brukens ståsted sees på kartet.
Under ser du et kart, markøren er på enden av det jeg definerte som
footway.
http://www.openstreetmap.org/?mlat=58.01624&mlon=7.44123&zoom=16&layers=B000FTF
Og her er et bilde.
http://www.flickr.com/photos/sydspissen/3462586544/
Veien foran syklene en en tydelig sti med sand og kupert. Har kun klart
en gang sykle i gjennom her.

På kartet kan man enkelt se at dersom man har hjul, må man gå/sykle
rundt. Det samme kan man se ved Storebanken at hvis man skal til
Spitsbo, så må man ta til venstre med Hundesletta, selv om det ser ut
som man kan gå rett frem. Dersom man er på Lordens, kan man også se,
dersom det er en skille mellom panert ut uplanert, at man ikke kan gå
over Hobdeheia med barnevogn. En kommer nesten opp, og ikke ned på den
andre siden. Irriterende å måtte snu fordi at stien videre er av sand og
kupert, og ikke kompakt grus.

Jeg liker ikke henvisning til Orienteringskart, følger det innbyr til
kopiering... La oss heller få opp eksempler. Min ide med en skille med
barnevogn, er at det er en innretning som mange har eller kommer til å
bruke, og er derfor lett for folk å sette seg inn i hvor den grensen går.

Ang. stier/veier som er breie nok for en bil/traktor, så brenner jeg
ikke så mye for mine meninger... Men jeg syntes at veien under ikke er
en traktorvei. Dersom man ser på orienteringskartet, så er den markert
som "vei"

http://www.lindesnesregionen.com/Global/Lindesnesregionen/220%20listebilde/sykkel/220_H.S%c3%b8rvig_familietur%20i%20Furulunden.jpg

Når det gjeller bruk av track, så har jeg forsått det slik at det er for
veier som primært er for farming equitment, ergo en faktisk
traktorvei..... Alle bildene jeg har, med unntak av No_pathexample1.jpg,
er offentlige veier og stier.

--
Michael Eric Menk
Linkedin: http://no.linkedin.com/in/mikemenk