[NUUG kart] Brede stier

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Jun 4 11:30:56 CEST 2010

Michael Eric Menk wrote on 04.06.2010 07:29:04:

> La oss se på noen siter, markert som tydlig sti på et
> orjenteringskartet. Bildene er fra min "bakgård" under oppveksten.
>
> http://www.frem.org/bilder/P1010680.JPG
>
> Denne stien er en planert sti, den er alt for smal for å definere som en

> traktor vei. Denne stien har jeg syklet 30km på, ikke noe problem
> (unntatt at du får noen stygge ord slengt etter det). Denne stien er
> markert som tydlig sti på orienteringskartet over furulunden. Den er
> behaglig å gå tur med med barnevogn.

I urbane strøk ville jeg si dette er en footway slik du har tegnet den,
mens langt inne i skogen ville jeg sagt path.

http://www.openstreetmap.org/?mlat=58.01624&mlon=7.44123&zoom=16&layers=B000FTF

> Og her er et bilde.
> http://www.flickr.com/photos/sydspissen/3462586544/
> Veien foran syklene en en tydelig sti med sand og kupert. Har kun klart
> en gang sykle i gjennom her.

Helt enig. Veldig bra eksempler.

> [...]

> ikke så mye for mine meninger... Men jeg syntes at veien under ikke er
> en traktorvei. Dersom man ser på orienteringskartet, så er den markert
> som "vei"
>
> http://www.lindesnesregionen.com/Global/Lindesnesregionen/220%
> 20listebilde/sykkel/220_H.S%c3%b8rvig_familietur%20i%20Furulunden.jpg
>
> Når det gjeller bruk av track, så har jeg forsått det slik at det er for

> veier som primært er for farming equitment, ergo en faktisk
> traktorvei..... Alle bildene jeg har, med unntak av No_pathexample1.jpg,

Her burde vi kanskje hatt en egen diskusjonstråd?  Jeg ser ofte gode
grusveier tagget som track. Når de er laget for og brukes av normale biler
er det vei og ikke track etter min mening. I Nordmarka har vi mange
eksempler på dette.