[NUUG kart] Brede stier

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Fri Jun 4 14:09:17 CEST 2010

Vidar Gundersen wrote on 04.06.2010 13:02:28:

> jeg føler det blir feil å benytte path på en trase som er anlagt vha
> gravemaskin eller annen anleggsmaskin?

Er enig når jeg får tenkt meg litt om.

> i utgangspunkt i min første post og henvisningen til wikien,
> blir jeg i tvil her og føler denne muligens faller inn under
> det som der forklares at bør tagges track,vehicle=no?

Det er jeg ikke enig i.  Da er footway bedre.  Overført til norske forhold
synes jeg track er å sammenligne med traktorvei, og da må det være en viss
bredde.  Det står jo også nevnt i wikien. Den grusede stien på bildet er
ikke bred nok synes jeg.

> [...]
> eiendommer.
>
> jeg har grublet litt på driftsveier og tømmerveier i marka i det siste:
> her har jeg benyttet highway=unclassified. er det riktig og presist nok?
>
> to utdrag fra wiki-siden for highway=unclassified:
> Public road, primarily for access to properties, paved[1],
non-residential.
>   [1] Can be unpaved in larger/poorer countries -- yes!: Norge er et
> stort og fattig land.
> NOTE: The 'Unclassified' tag should not be used to tag roads where the
> road class has not been determined. Use highway=road instead.

Det er egentlig to gode eksempler. Det er nettopp dette som skiller disse.
Driftsveier tagger jeg også som unclassified i mangel på noe bedre, mens
turveier som den du nevner fra Sognsvann til Ullevålseter er en typisk
track. At det ikke er asfaltert på driftsveiene står vel ellers i stil med
den dårlige veistandarden vi har.

-Sverre