[NUUG kart] Brede stier

Michael Eric Menk mikemenk at yahoo.no
Sat Jun 5 21:15:09 CEST 2010

On 06/05/2010 02:11 PM, Christian Thoresen wrote:
> Dette er et forsøk på å oppsummere diskusjonen i denne tråden litt.
> Diskusjonen har dreid seg om tagging av stier,og traktorveier/bilveier i
> skog. Tagging av veier ser nå ut til å ha fått sin egen gren, "Kjørbare
> veier i sogen (ala Nordmarka)".
>
> Generelle behov ved tagging av stier og veier er:
> 1. Fortelle hvem stien/veien er egnet for - gående, syklende, ridende,
> barnevogner, rullestoler, motorkjøretøy, etc
> 2. Fortelle hvem som har lovlig adgang til benyttelse av stien/veien -
> ridende, syklende, motorkjøretøy, grunneiere, beboere, etc
> [...]
Jeg ser (nomale-)syklende og barnevogner har samme krav til jevnt
underlag og bredde. Det er en stor andel av befolkningen som havner
innforbi syklende og bruker barnevogner. Jeg ser det som viktig at man
kan se på kartet (til og med et papir kart) at man kan sykle eller gå
med  barnevogn. Enn kan da se at man f.eks. i Furulunden kommer seg opp
på Lysthusheia, men ikke på hareheia med sykkel/barnevogn.

To av bildene jeg hadde, var en kupert sti med myr,steiner og stokker,
den andre en planert vei 1m bred. Begge er stier vedlikeholdt av
kommunen og er inne i et Friområde.

Kan nevne at noen av stiene i Furulunden er definert som skolevei....,
så de er i høyeste grad en del av det offentlige veinettet for gående og
syklende.

Når det gjelder bicycle=no på steder som noen mener er for kuppert,
kommer dette ann på øyet som ser. For 10 år siden syklet jeg opp og ned
trapper. Tenkte forresten for noen dager siden bicycle=mtb hadde vært en
grei tag..

Forresten så er  rullestol en klasse for seg selv. De små hjulene foran
skaper et stort problem. I Mandal har de en egen "sti" i brosteinene
bare for rullestol, brostein er for kupert. Det var en grund jeg ikke
tok med trille i første eksempel (har like store eller mindre hjul som
rullestol). Men jeg vil oppfordre folk å tagge wheelchair=yes der det
passer (også på POI-er).

--
Michael Eric Menk
Linkedin: http://no.linkedin.com/in/mikemenk