[NUUG kart] Kjørbare veier i sogen (ala Nordmarka)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Mon Jun 7 10:28:05 CEST 2010

eddy at opera.com,  wrote on 07.06.2010 09:52:45:

> "track" oversettes egentlig som "spor".  En track er hvor nok har gått
> for at man kan se hvor å gå.  En track er ikke bygd; det kommer til å
> bli fordi man har brukt den.  I like måtte er traktorvei hvor
> traktorer har kjørt ofte.

Track i denne sammenhengen må da være mer korrekt å oversette med
traktorvei. Men jeg synes det er en veldig god måte å klassifisere om det
er et track ved å si at den ikke er bygget, men blitt til ved at man har
kjørt med et kjøretøy, f.eks.  Hvis man bare har gått der er det normalt
bare en sti (highway=path) og hvis stien er gruset eller opparbeidet så er
det footway. Da burde det ikke være mer tvil.