[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Øystein tusvik list.nuug at tusvik.no
Tue Jun 15 16:22:24 CEST 2010

Kanskje bedre å droppe både RV og FV. blir enklere å kun holde seg til
nummer. For de fleste er det jo ikke så interessant om veien er RV eller FV.

Kan ikke si at jeg har sett noen andre kartprodusenter for navigasjon bruke
FV eller RV. Blir kanskje litt dumt hvis man benytter bilnavigasjon basert
på OSM som plutselig sier:

"Ta avkjøringen og fortsett på Fylkesvei 117/FV117"

Det står jo tross alt kun 117 på skiltet, og det kan jo virke forvirrende
for utenlandske turister. Når det gjelder Europaveier så er det vanlig at
"E"-en er med når veinavnet blir lest opp. Dette står jo også på skiltene.

Ville tro de fleste har mer interesse av veistandard enn av hvem som har
ansvaret for veien.

Skal vi fjerne alle prefix på både RV og FV? Hvordan er muligheten for å
legge på en ny tag som angir dette, for de som måtte ha behov for å bruke
denne informasjonen til noe?

Feks:
name=abc
ref=117
type=fylkesvei

De som da ønsker forskjellig rendring av FV og RV vil kunne gjøre dette via
stilfiler.

Andre typer kan være feks.:
type=fylkesvei_uskiltet
type=riksvei