[NUUG kart] Fylkesveier og riksveier igjen

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu Jun 17 13:19:24 CEST 2010

Håkon Enger <hakon.enger at umb.no> wrote on 17.06.2010 12:18:36:

> [...]
Helt
Riksveier

> [...]
> "riksveier" en stund) blir tagget som "Fv 234".
>
> Dette om å ikke tagge for renderen er et meningsløst utsagn, det kan
> like gjerne snus på hodet: Det er "en enkelt sak" å legge til "FV" eller
> hvilket som helst prefiks på veier tagget som highway=primary og/eller
> secondary i Norge på kart dersom man ønsker dette. Et viktigere prinsipp
> er å tagge det som "er på bakken" ("on the ground"), og der står det
> skilt med tall uten prefiks (for tidligere riksveier, for andre
> fylkesveier står det skilt med prefiks "F", ikke "Fv"...)

Det er ikke alltid en enkel sak å legg på en prefix. Problemet er at man i
mange tilfeller da ikke har informasjon nok til å gjøre det. Og jeg synes
ikke at det er bra nok å se på veitypen for å avgjøre om det er fylkesvei
eller ikke. Pga alle endringene i det siste vil jeg tro at det er mye feil
her.

Det er en ting jeg lurer på.  Når jeg titter på den norske wikisiden så få
jeg inntrykk av at alle gamle riksveier untatt stamveiene er blitt
fylkesveier. Er det tilfelle?

Å tagge hva som "er på bakken" er et viktig prinsipp som jeg er veldig
tilhenger av. Men vi må ikke tro at det er det samme som å kopiere
skiltene som er der. Å ha en sikker indikator for hva som er riksvei og
hva som er fylkesvei synes jeg faktisk er viktig. Om man dropper det for
riksvei så er det ikke noe problem for man vet at de som ikke er fylkesvei
må være riksvei. Men at begge veitypene flyter i en og samme gruppe synes
jeg som sagt ikke er bra.