[NUUG kart] Innsynssak kommunegrenser sendt departementet

Gustav Foseid gustavf at gmail.com
Tue Mar 9 21:06:46 CET 2010

2010/3/9 Petter Reinholdtsen <pere at hungry.com>

> Takk for oppdatering.  Bra å se fremgang.  Tror det kan være lurt å
> skaffe juridisk assistanse for å unngå at en prinsipiell avgjørelse
> fattes på feilaktig grunnlag, hvis dere ikke allerede har skaffet det.

Jeg har så vidt snakket med en jurist, men uten at det var spesielt
detaljert. For en jurist å bidra med noe mer enn prosedyrehjelp, som hittil
har vært unødvendig, vil det kreves ganske mye tid (dvs penger) for å sette
seg inn problemstillinger som er relativt ukjent.

Skulle det bli aktuelt å vurdere et søksmål, så er juridisk bistand mye
viktigere. Da kan det sikkert være aktuelt å alliere seg med noen som har
økonomiske ressurser å bidra med. Dersom noen har en ide om hvem det kan
være, så gi meg gjerne et hint.

> Jeg la spesielt merke til følgende kommentar i
>
>  "Innsynsbegjæringen gjelder etter Fylkesmannens oppfatning ikke
>  informasjonen som sådan, idet det synes uinteressant for klagerne å
>  få opplyst eksakt hvor kommunegrensen går [via PDF-filer], ..."

Denne la vi godt merke til også.

> Det virker som om dere ikke har lykkes i å forklare hvorfor utlevering
> av PDF-dokumenter ikke er tilstrekkelig.  Her tror jeg det kan være
> lurt å sende et oppfølgerbrev som forklarer problemene rundt
> nøyaktighet og gjenbruk.  Ideen om at PDF og georeferert informasjon
> er ekvivalent bør ikke få stå uimotsagt.

Magne skal prøve å få tid til å skrive et oppklarende brev i løpet av uka.
Jeg er litt usikker på hvordan misforståelsen kan ha oppstått, men den er
såpass grunnleggende at vi må få oppklart den.

Vi synes også at Fylkesmannen legger lite vekt på de opphavsrettslige
problemstillingene, men så lenge vår klage er vedlagt, så føler vi oss
trygge på at Lovavdelingen vil få med seg våre argumenter.

> Det begynner kanskje å bli på tide å tipse pressen om dette?

Kanskje?

 - Gustav