[NUUG kart] hente ut geografisk informasjon fra osm

Mats Taraldsvik mats.taraldsvik at gmail.com
Tue Mar 16 14:10:55 CET 2010

Hei,

Beklager at det har tatt så lang tid å svare. (svar i bunn)

On Tue, 2010-03-02 at 21:34 +0100, Einar Ryeng wrote:

> Det kommer litt an på hvordan du ser for deg at denne oppdelingen skal være, og
> hva du tenker at skal gjøres med dataene etterpå. Du kan hente ut bbox-ede
> områder fra OSM XAPI met et enkelt query, se
>
> http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Xapi
>
> for eksempler og mer informasjon. Dataene du får ut da vil inneholde alle
> noder, og veier som er innom det kartutsnittet du velger, men det vil inneholde
> _hele_ disse veiene, inklusive de delene som går utenfor utsnittet du har bedt
> om.

> [...]

Det ser jo absolutt ut til å være muligheter. I første omgang er jeg
interessert i å gjøre det enklest mulig.

Det som skal gjøres med dataene, er f.eks enkle boolske operasjoner
(AND, OR ...), BUFFER etc.

Jeg tenker meg et datasett på 10*10 ruter. Dersom det er vei i ruta vil
da (hele) ruta få én verdi for dette. Samme for f.eks vann,
byer/bebyggelse o.l, slik at man har flere datasett man kan sette
sammen, og gjøre operasjoner på.

I første omgang trenger jeg da bare å se etter om forskjellige ting er
der i alle (100) rutene.

Slik har i alle fall jeg tenkt det. Når det gjelder tettstedene, kunne
det vært moro å undersøke om noen steder/byer/tettsteder ligger i ruta,
og hente ut været fra yr.no, slik at man fikk enda et datasett. :)

Mvh,
Mats Taraldsvik