[NUUG kart] hente ut geografisk informasjon fra osm

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Tue Mar 2 21:34:53 CET 2010

On Tue, Mar 02, 2010 at 08:42:37PM +0100, Mats Taraldsvik wrote:
> Jeg har så vidt begynt å lage et enkelt introduksjonskurs til
> geografiske informasjonssystemer. Til dette trenger jeg ulike datasett
> det kan gjøres operasjoner på.
>
> Siden det bare er en introduksjon, planlegger jeg datasett i
> størrelsesorden 10x10.
>
> Er det mulig å hente ut informasjonen fra openstreetmap, å fordele et
> område i 10x10 like store "blokker"?
>
> Da kunne jeg kanskje også laget flere datasett, f.eks blokker med/uten
> byer, med forskjellige typer vei, dyrket mark og grad av skog, etc.
>
> Er dette noe som lar seg gjøre vha. apiet eller liknende?

Det kommer litt an på hvordan du ser for deg at denne oppdelingen skal være, og
hva du tenker at skal gjøres med dataene etterpå. Du kan hente ut bbox-ede
områder fra OSM XAPI met et enkelt query, se

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Xapi

for eksempler og mer informasjon. Dataene du får ut da vil inneholde alle
noder, og veier som er innom det kartutsnittet du velger, men det vil inneholde
_hele_ disse veiene, inklusive de delene som går utenfor utsnittet du har bedt
om.

Dette medfører at om du plukker ut et område som du deler opp i 10x10 ruter, så
vil du finne at det 1) er vanskelig å visuelt se helt nøyaktig hvor dataene du
har bedt om slutter og hva som bare er ting som stikker utenfor området du ba
om og 2) veier som går mellom to av utsnittene vil i sin helhet være inkludert
i begge utsnittene.

Hvorvidt dette er et problem avhenger selvsagt av hva du skal bruke det til.
Dersom du ønsker skarpe kanter i områdene dine kan du for eksempel bruke en av
tile-splitterne som brukes som preprosesseringssteg når man lager Garmin-kart
av OSM. En slik splitter finner du på

http://www.mkgmap.org.uk/page/tile-splitter

men det finnes flere slike programmer og jeg er ikke helt sikker på nøyaktig
hva forskjellene i egenskaper er. Om du ikke har planlagt å koble sammen veier
igjen mellom utsnittene er det antakelig ganske vilkårlig hva du velger.

Du har antakelig også lyst til å se på osmosis,

http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Osmosis

som er et mer generelt program for å massere OSM-data fra kommandolinjen.

En alternativ måte å få ut data på er å hente ned et av Norge-extractene som
oppdateres jevnlig, f.eks. fra geofabrik.de eller fra cloudmade.com. Det er
ikke uoverkommelig stort å jobbe med, og fordelen er at du jobber mot et
statisk datasett i stedet for OSM-databasen som stadig oppdateres.

Litt vanskelig å si mer uten mer konkrete spørsmål, men jeg har kanskje rablet
nok nå uansett. ;)

--
Einar Ryeng