[NUUG kart] Mulig import frå Naturbase: Fjordkatalogen

Jarl Mosand jarlmos at frisurf.no
Wed Mar 24 09:58:49 CET 2010

Igår ettermiddag skrev jeg følgende E-post til Direktoratat for
naturforvaltning

-----------------------------
Frøya 23. mars 2010

Til Direktoratat for naturforvaltning
v/ anne-britt.storeng at dirnat.no

Hei

Jeg henviser til

http://dnweb12.dirnat.no/wms/wmsinfodn/WMS_Info_datasett.asp?service=Fjordkatalogen

og

http://dnweb12.dirnat.no/wmsdn/extract/DN_WMS_extractForm.asp?Klient=Marint&Language=&ArcIMSservice=false&Eksportformat=SHAPE&Utsnitt=kartutsnitt

Jeg forstår at jeg kan fritt bruke dataene fra Fjordkatalogen under
forutsetning at jeg henviser kilden slik:
"Kilde: © Fjordkatalogen, Direktoratet for naturforvaltning - 2010"

Jeg er en bidragsyter til OpenStreetMap.org og vil bruke deres data fra
Fjordkatalogen til å forbedre kystlinjen i Frøya kommune.
Jeg vil henvise slik dere krever.

OpenStreetMap.org bruker "Creativ Commons: Attribution-Share Alike" lisens
(http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/)

Norsk versjon "Creativ Commons: Navngivelse-Del på samme vilkår"
(http://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.no)

Dataene vil være tilgjengelig på nettet om ca. 1 uke.

Vennlig hilsen

Jarl Mosand

--------------

I formiddag fikk jeg dette svaret

-------------

Hei

Dataene er fritt tilgjengelig så versegod. Fint at du viser til kilde.

Hilsen

Anne Britt

--------------

Da er det vel bare å sette igang. Kanskje en av dere som forstår dere på
wiki kan sette opp en side om fremgang slik det ble gjort med
kommunegrensene.

Dataene er god. Det gamle datasettet laget av PGS gir ca 2600 øyer holmer
og skjær i Frøya kommune. Fjordkatalogen innholder 4394 øyer, holmer og
skjær i Frøya. Det er nok mye nærmere sannheten.

Datasettet er nok "gammelt" i den forstand at utfyllinger mellom holmer
for å bygge veier etc er ikke med. Jeg vet av et sted på Frøya der det må
være snakk om at det var over 50 år siden det ble fylt igjen som fremdeles
fremstår som uavhengig holm. Men akkurat det er et mindre problem for meg
sett i forhold til nøyaktigheten.

Hva synes dere? Jeg er for og om dere er enig er mitt datasett for Frøya
klar til opplasting.

Jarl Mosand