[NUUG kart] Høyder målt med GPS

vegard at engen.priv.no vegard at engen.priv.no
Wed Oct 27 14:52:33 CEST 2010

On Wed, Oct 27, 2010 at 02:43:20PM +0200, Einar Ryeng wrote:

> De har jo allerede sagt oss hvor høyt fjellet er, det står på et vilkårlig
> kart. Problemet er at (man antar at) de hevder copyright på det. Det kunne
> selvsagt blitt en interessant case dersom noen gikk ut og endret høden på et
> fjell. Har da Kartverket lov å kopiere "statmentet" ditt? F.eks. ang. Puttegga
> og 2k-listen.
>
> Spøk til side; er det noen som har en observasjon av at Kartverket faktisk
> har *prøvd* å hevde å ha rettigheter til rene faktaopplysninger, endog fra kart
> som er eldre enn databasevernet på 15 år? Jeg har en følelse av at dette er noe
> [...]

Dette er jo noe som helt sikkert kan draes ut rent generelt. Ethvert kart er
sånn sett bare en representasjon av en samling fakta....

Og: SOSI-filer kan jo sies å være en database over fakta? Det er noe annet med
kartrepresentasjoner, der har du et visst kreativt spillerom...men, det er jo
ikke det vi er interessert i å kopiere!

Så jeg ser ikke hvordan høyder skal være lov, mens gatenavn/typer, bygnings-
plassering etc. ikke er det.
--
- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.