[NUUG kart] Høyder målt med GPS

Einar Ryeng einarr at pvv.org
Wed Oct 27 14:43:20 CEST 2010

On Wed, Oct 27, 2010 at 02:06:10PM +0200, Jon K Hellan wrote:

> Vi gjør vel som Niels Bohr, tar en tur på Statens Kartverk og tilbyr dem et
> flott barometer hvis de forteller oss hvor høyt fjellet er.

De har jo allerede sagt oss hvor høyt fjellet er, det står på et vilkårlig
kart. Problemet er at (man antar at) de hevder copyright på det. Det kunne
selvsagt blitt en interessant case dersom noen gikk ut og endret høden på et
fjell. Har da Kartverket lov å kopiere "statmentet" ditt? F.eks. ang. Puttegga
og 2k-listen.

Spøk til side; er det noen som har en observasjon av at Kartverket faktisk
har *prøvd* å hevde å ha rettigheter til rene faktaopplysninger, endog fra kart
som er eldre enn databasevernet på 15 år? Jeg har en følelse av at dette er noe
vi innbiller oss selv, mens Kartverket er fullt klar over regelverket, og bare
unnlater å omtale det fordi de ikke liker det.

--
Einar Ryeng