[NUUG kart] Høyder målt med GPS

Jarl Mosand jarlmos at frisurf.no
Wed Oct 27 18:43:03 CEST 2010

På Wed, 27 Oct 2010 14:55:02 +0200, skrev Edward Welbourne
<eddy at opera.com>:

> Det er ingen copyright på sannheter, bare på hvordan de uttales eller
> (ved de nye database copyright løvene, minst i Europa) organisert.
> Problemaet er ikke at ve tar høyde av en fjell fra kartverket til å
> bruke i OSM: men, hvis flere av oss gjør det så de kommer til å bli
> masse høydepunkter i OSM som kartverket sier vi har kopiert fra dem,
> så kan det var et problem, hvis vi kan ikke vise hvordan vi måler
> høydene selv.
>
> 	Eddy.

Det høyeste punkt i min kommune er 76 meter. Hvordan jeg vet det? Det er
allment kjent av alle i kommunen. Det er mange detaljer fra kart som er
slik. Navn på vatn, fjell, høyder etc. Kartverket kan ikke ha kopirett på
all informasjon, som ellers er kjent av folk. Jeg ser at mange tagger
kilden som Local knowledge.

Jarl

Sendt med Operas revolusjonerende e-postprogram: http://www.opera.com/mail/