[NUUG kart] fyrlykter

Gisle Sælensminde gisle at snirklasjon.no
Thu Apr 7 16:51:33 CEST 2011

Den 07.04.2011 14:35, skrev Edward Welbourne:

> Det er jeg helt ennig i; [1] er lighthouse, [2] er ingen lighthouse;
> jeg kan vell tror kartograferne bruker beacon for det.

På norsk har en ca denne inndelingen:

Fyr eller Kystfyr: Stort tårn med roterende lyssektor. Tidligere
vanligvis bemannet. Vanligvis hvitt lys hele veien rundt. Eksempler:
Lindesnes, Færder, Marsteinen.

Fyrlykt eller bare lykt: Lite hus, som i link 2 over. Disse blinker/blir
formørket i et mønster, slik at de som er synlig fra ett spesiellt sted
kan kjennes igjen på hvordan de blinker. De har også vanligvis rød, hvit
og grønn sektor merket på sjøkart, slik at en kan se ca hvor en er om en
ser flere lykter. I likhet med kystfyrene har de allltid et navn markert
på sjøkartet. Det Karl Ove hadde kartreferanse til tror jeg heter
Håkholmen om jeg husker rett. Det er hundrevis av dem langs kysten.

Staker og andre markeringer. Her er det mye ulikt. Disse har ikke navn
eller sektorer (dvs en farge). Disse er markert på kart med en liten
kjegle som markerer fargen. Noen blinker, andre ikke. De kan markere en
odde, bryggekant  eller grunne i havner eller trange farvann.

I mange land som ikke har så mange holmer og skjær som Norge er det ikke
behov for å skille mellom kystfyr og lykter, så begge deler blir
"lighthouse". Det finnes sikkert mer spesifik terminologi, men den
kjenner ikke jeg til. Beacon er generelt bare et merke av et
uspesifisert slag (med eller uten lys, for eksempel en stake), og kan
også være markeringer på fjelltopper og bygninger nær flyplasser og
andre tilsvarende merker.

Slik jeg ser det er derfor både kystfyr og lykter "lighthouse", og
staker (med eller uten lys) blir beacon, men her kan det være
OSM-konvensjoner jeg ikke vet om.

-Gisle