[NUUG kart] fyrlykter

Karl Ove Hufthammer karl at huftis.org
Thu Apr 7 18:28:17 CEST 2011

Torsdag 7. april 2011 skreiv Gisle Sælensminde:
>Fyrlykt eller bare lykt: Lite hus, som i link 2 over. Disse blinker/blir
>formørket i et mønster, slik at de som er synlig fra ett spesiellt sted
>kan kjennes igjen på hvordan de blinker. De har også vanligvis rød, hvit
>og grønn sektor merket på sjøkart, slik at en kan se ca hvor en er om en
>ser flere lykter. I likhet med kystfyrene har de allltid et navn markert
>på sjøkartet. Det Karl Ove hadde kartreferanse til tror jeg heter
>Håkholmen om jeg husker rett.

Ystaskjer. Det ligg *på* Håkholmen (eller so heiter akkurat den delen av
holmen der det står Ystaskjer – det er aldri greitt å veta slikt nøyaktig).
http://www.yr.no/sted/Norge/Hordaland/Sund/Ystaskjer/

>Slik jeg ser det er derfor både kystfyr og lykter "lighthouse", og
>staker (med eller uten lys) blir beacon,

Hørest bra og rimelig ut. Då er saka ganske enkel og grei.
Då gjeld det berre å få ei betre omsetting av «beacon» i JOSM.
Kan «navigasjonsmerke» fungera? Det er ganske generelt
(og inkluderer i teorien fyrtårn òg, men sidan det har sin eigen
tatt som ligg rett nedanfor i lista er det liten sjanse for samanblanding).

Karl Ove Hufthammer
http://huftis.org/
Jabber: karl at huftis.org