[NUUG kart] Gatenavnlister (var Re: Bing foto)

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Wed Apr 13 21:18:06 CEST 2011

Måndag 11. april 2011 skreiv Karl Ove Hufthammer:

2011/4/13 Karl Ove Hufthammer <karl at huftis.org>:

> Er det for øvrig nokon som har synspunkt på korleis denne ev. kan brukast i
> praksis?

trekke ut highway=* for Bergen kommune og loope for å sjekke om alle
er tilstede.
det avslører manglende og feilskrevne gater. det kan evt gjøres så
enkelt som å lage en alfabetisk gatenavnliste fra OSM og diffe de to.
resultatet kan legges på web som du foreslår.

Dag har brukt en slik liste for Fredrikstad.
de fleste kommuner har søppeltømmingskalender som lister alle veinavn, så
en god løsning her vil være veldig veldig gjenbrukbar. om ikke annet
enn å telle opp hvor mange veier som er tegnet inn og navnsatt riktig.

> Det beste har vore eit tillegg til JOSM [..]
> For å generera forslaga meiner eg ein stavekontroll basert på Hunspell vil
> vera den beste løysinga.

helt generelt er en Hunspell plugin til JOSM et godt forslag.
begynn med å legge til et ønske på josm.openstreetmap.de ?!

> Eg har litt erfaring med utvikling av dette, og
> forslagsgeneratoren til Hunspell er *svært* god (om enn litt komplisert å laga
> til).

du kan alternativt kjøre Hunspell stavekontroll på XML fila med
uttrekket av veier i Bergen. og så diffe mot originalen. problemet her
er at du helst skulle fått satt action=modified i resultatet...