[NUUG kart] Corine Import Vandalism (ex: problem with imported corine data)

Sverre Didriksen sverre.didriksen at usit.uio.no
Thu Apr 14 08:29:04 CEST 2011

Vidar Gundersen wrote on 14.04.2011 00:03:10:

> disse stedene importerte jeg ikke Corine, men i overgangssonene --
> feks Hurumlandet, Andebu, Hedmarksvidda -- måtte jeg enten overlappe
> eller redigere det sammen. det ble ikke perfekt, men det er ikke så
> ille som det kan virke i denne tråden, mener jeg selv.

Som det er blitt sagt tidligere så ble dette diskutert på lista og mange
støttet importen. Man kan alltid være etterpåklok og si at det heller
burde vært gjort slik eller slik. Jeg støtter også dette arbeidet og synes
dataene vi har er bedre enn ingen data og et godt utgangspunkt for videre
manuelt arbeid. Det kunne kanskje vært gjort en bedre jobb med å ikke
legge dette over eksisterende polygoner, men det kan lett fikses i
ettertid.  Disse dataene fra Corine er forøvrig også brukt i stor grad
andre steder i Europa så de er tydligvis regnet for å være OK.  Min
oppfatning er forøvrig at vann generert automatisk fra Landsat ikke er mer
nøyaktig. Der er det også store feil. Men dataene her er også bedre enn
ingen data og et godt utgangspunkt for manuelt arbeid.

Jeg lager jo topografiske GPSkart fra OSMdata og det er ingen tvil om at
disse dataene har løftet kartene og gjort dem mer komplette.