[NUUG kart] Bussruter: navnsetting og retningsangivelse

Vidar Gundersen vibrog+osm at gmail.com
Thu Apr 28 21:09:53 CEST 2011

2011/4/28 Sverre Didriksen <sverre.didriksen at usit.uio.no>:
> Kanskje man skal ta det største stedet først?
> Men så kan man se på hva leverandøren sier, som i dette tilfellet er NSB.

jeg heller mot leverandøren.
man kan også tenke at det er stedet lengst vekk fra største sted som
er førende, siden transport ofte er inn til byen eller ut fra byen.
eksempelet med buss 151 har jeg alltid tenkt på som "Rykkinn-bussen"
uansett retning.

hva med rutenummeret? feks for regiontog bruker Trafikanten R25, mens
det som er lagt inn i OSM fra tidligere er gitt ref=25. med eller uten
R for regiontog og T for timesekspressbusser?

til orientering: jeg kikket litt på network verdier og kom til at
network="NSB Regiontog" og network="NSB Lokaltog" er helt greit å
bruke, jfr det som er brukt i London feks. "London Underground" --
hvor de også har skrevet det med non-breaking space, skjønt det burde
vel være opp til rendreren...