[NUUG kart] Bussruter Oslo

vegard at engen.priv.no vegard at engen.priv.no
Fri Dec 16 09:53:09 CET 2011

Hei,

Her i Hordaland har vi ikke trafikanten men Skyss har en reiseplanlegger på
reiseplanlegger.skyss.no. Jeg hadde lyst på holdeplassdataene derfra, de har
vi vel, såvidt jeg husker, teknisk sett klart å trekke ut.

Men ved forespørsel til Skyss ble vi henvist til Statens Vegvesen og NVDB,
og NVDB var i vinter (da jeg spurte) i tenkeboksen på eksterne tjenester.

Nå har jeg sendt mail til Statens Vegvesen igjen, samme kontakt som ba meg
vente, men i mellomtiden: Hvordan er dette løst, rettighetsmessig, i Oslo?
Har noen gjort flere avklaringer enn oss her borte?

- Vegard

On Fri, Dec 16, 2011 at 09:45:04AM +0100, Vidar Gundersen wrote:

> Sverre Andreas Lunde-Danbolt hjalp oss med å lage uttrekk fra JSON
> tjenesten til Trafikanten. Holdeplassene er importert/supplert i sin
> helhet og har route_ref satt. Han har også laget en OSM fil med hver
> rute som en relasjon (her refereres stoppene hvor id er nasjonal
> holdeplass-id), og jeg har to XSL script: en for å filterere på
> rutenummer, en for å slå opp OSM id for holdeplassene i et uttrekk med
> holdeplassene. Ved å markere relasjonen, eller søke etter route_ref,
> får man en indikasjon på kjøreruta og kan legge til ways. Jeg kan dele
> [...]

- Vegard Engen, member of the first RFC1149 implementation team.