[NUUG kart] Ny lisens på værdata fra met.no

Geir Aalberg geira at met.no
Wed Jul 13 11:12:20 CEST 2011

On 07/01/2011 03:35 PM, Petter Reinholdtsen wrote:
> [Trond Michelsen]
>
> Gratulerer!  Veldig bra å høre at lisensproblemet til api.met.no
> dermed ser ut til å være løst.
>
> Hvor kan jeg finne beskrevet hvorfor met.no valgte disse lisensene
> blant alle mulige lisenser tilgjengelig her i verden?  Det hadde vært
> nyttig for meg når jeg diskuterer frigjøring av offentlig data med
> aktører i det offentlige.

Det greieste er vel å kontakte Kristin Lyng direkte (cc), men kort
forklart er vel grunnen til dobbeltlisensiering forskjellige behov for
Norge og utlandet (bl.a. er det divergerende praksis på hvorvidt
databaser regnes som åndsverk i hhv norsk og amerikansk rett). Derfor
har FAK utformet en lisens som burde dekke behovene innenlands, men den
er jo tilnærmet ubrukelig for internasjonalt bruk siden den er skrevet
på norsk.

-geir